У статті доведено, що інтеграція країни до світового освітнього простору ставить перед закладами вищої освіти нові вимоги до майбутньої професійно-педагогічної діяльності здобувачів. Відзначено доцільність дослідження досвіду провідних зарубіжних закладів дизайн-освіти та аналізу їх здобутків для адаптації світових педагогічних практик підготовки викладачів дизайну до вітчизняних умов. Досліджено досвід підготовки майбутніх викладачів дизайну в європейських країнах (Великобританії, Німеччини, Норвегії, Італії) та США. Визначено специфічні ознаки, які обумовлені національними особливостями побудови системи дизайн-освіти, а також спільні риси. За результатами дослідження сформовано напрями, які представляють інтерес в контексті модернізації вітчизняної системи вищої освіти в галузі підготовки викладачів дизайну. А саме: активна реалізація механізму дуальної освіти; створення умов для отримання безперервної освіти та забезпечення наступності між різними ступенями через розробку різнорівневих програм; поєднання теоретичної та практичної підготовки, підвищення уваги до практичної спрямованості програм; врахування інтересів здобувачів при виборі навчальних компонент, превалювання практичних і спеціалізованих дисциплін; можливість вибору профільних курсів та формування індивідуальної траєкторії для здобувачів; використання активних методів навчання, спрямованих на формування професійного мислення майбутніх фахівців; створення творчої атмосфери на заняттях, залучення здобувачів до різноманітних творчих конкурсів; значна увага до проєктної діяльності; використання інформаційно-комунікаційних технологій; застосування критики як методу оцінювання результатів освітньої діяльності; підвищення рівня самостійності й відповідальності студентів, зростання часу на самостійну роботу здобувачів та приділення значної уваги формам та методам її організації. Зазначено, що такі вектори вдосконалення освіти (за умов адаптації) сприятимуть підвищенню якості фахової підготовки майбутніх викладачів дизайну, розкриттю їх творчого потенціалу.
The article proves that the integration of the country into the world educational space places new demands on higher education institutions for the future professional and pedagogical activities of the graduates. The expediency of researching the experience of leading foreign design education institutions and analyzing their achievements for the adaptation of global pedagogical practices of training design teachers to domestic conditions was noted. The experience of training future design teachers in European countries (Great Britain, Germany, Norway, Italy) and the USA was studied. Specific features, which are determined by the national features of the construction of the design education system, as well as common features, are determined. Based on the results of the research, the areas that are of interest in the context of the modernization of the domestic system of higher education in the field of design teacher training have been formed. Namely: active implementation of the mechanism of dual education; creating conditions for obtaining continuous education and ensuring continuity between different degrees through the development of multi-level programs; combination of theoretical and practical training, increased attention to the practical orientation of programs; taking into account the interests of applicants when choosing educational components, the prevalence of practical and specialized disciplines; the possibility of choosing specialized courses and forming an individual trajectory for applicants; the use of active learning methods aimed at forming the professional thinking of future specialists; creation of a creative atmosphere in classes, involvement of winners in various creative competitions; significant attention to project activities; use of information and communication technologies; the use of criticism as a method of evaluating the results of educational activity; increasing the level of independence and responsibility of students, increasing the time for independent work of applicants and paying significant attention to the forms and methods of its organization. It is noted that such vectors of education improvement (under the conditions of adaptation) will contribute to the improvement of the quality of professional training of future design teachers, the disclosure of their creative potential.