Дисертація присвячена дослідженню психологічних особливостей самосвідомості особистості осіб, які зазнали втрати зору в дорослому віці, та детермінант впливу на їх виникнення. У роботі розкрито підходи до структуризації самосвідомості особистості та представлено інтегровану структуру самосвідомості з такими її компонентами: когнітивний, емоційно-оцінний та регуляторний. В межах запропонованої структури побудовано експериментальне вивчення особливостей самосвідомості дорослих інвалідів по зору, які зазнали сліпоти в дорослому віці. В дисертації висвітлено експериментальні результати, що вказують на своєрідність протікання психічних процесів самосвідомості: самопізнання, самоусвідомлення, самооцінки, самоставлення та саморегуляції, внаслідок набутої у дорослому віці сліпоти. Запропоновано шляхи корекції самосвідомості особистості, яка зазнала втрати зору в дорослому віці.
The thesis is devoted to research of psychological characteristics of self-identity of individuals who suffered vision loss in adulthood and determinants influencing development of their identity. The work describes approaches to structuring of the personal self-identity and presents an integrated structure of self-consciousness and its following components – cognitive, emotional, self-esteem and regulatory. Within proposed structure there was built an experimental study of peculiar features in self-identity of individuals with acquired vision loss in adulthood. The thesis presents results of the experiment, indicating specifics in mental processes related to self-identity, self-knowledge self-awareness, self-esteem and self-attitude due to acquired blindness in adulthood. Possible psychological interference on self-identity of individuals with acquired vision loss in adulthood is described in the third section.