Дисертаційне дослідження присвячене питанню самореалізації творчої особистості учня в художньо-естетичному напрямі позашкільної освіти. Проаналізовано особливості самореалізації творчої особистості як психологопедагогічної проблеми. Розкрито організаційно-педагогічні умови самореалізації творчої особистості учня в художньо-естетичному напрямі позашкільної освіти за відповідними структурними компонентами (організаційний, цільовий, процесуальний). Експериментально доведено ефективність запропонованих організаційно-педагогічних умов самореалізації творчої особистості учня в художньо-естетичному напрямі позашкільної освіти.
Dissertation research is devoted to the specifics of self-realization of the pupil’s creative personality within the art aesthetic trend of non-formal education. The features of self-realization of the creative personality as psychological and pedagogical problem have been analyzed. Pedagogical terms for self-realization of the pupil’s creative personality within the art aesthetic trend of non-formal education have been reported in depth. The features of art aesthetic trend in the system of non-formal education have been revealed. The system for improving the content of self-realization of the pupil’s creative personality within the art aesthetic trend of non-formal education has been developed. The organizational forms and methods of self-realization of the pupil’s creative personality within the art aesthetic trend of non-formal education have been studied. The efficiency of art aesthetic trend of non-formal education for self-realization of the pupil’s creative personality has been proved experimentally.