У дисертації аналізується механізм формування організаційної свідомості особистості засобами правової освіти у розрізі її загальноосвітньої і фахової підготовки. Авторська концепція побудована на діалектичній взаємодії семантичного поля правової освіти і смислової сфери особистості. Подана система взаємозв’язків, взаємодій і взаємозалежностей правової освіти і організаційної свідомості особистості, визначені типові суперечності і методи їх зняття у ході навчально-виховної практики на усіх організаційних рівнях національної системи освіти. Доведено, що правова держава є продуктом домінування правової свідомості над організаційною активністю суб’єктів організаційної взаємодії. Визначено культурологічний лаг в оновленні змісту правової освіти у порівнянні з організаційною активністю людини. Подано суперечності в організації правової освіти в усіх ланках національної системи освіти і запропоновані шляхи зниження їх гостроти на шляху до гармонізації правовідносин вітчизняного права і освіти з міжнародним правом і освітою.
In the dissertation it is analysed the mechanism of formation of organizational consciousness of personality means of legal education in the section its general education and professional training. The author conception was constructed on the dialectical interaction of semantic field of legal education and the sense of sphere of personality. It is presented the system of interconnections, interactions and interdependences of legal education and organizational culture of personality, it was defined typical contradictions and methods them taking down in the course of educational practice on all organizational levels of national system of education. It is proved that the legal state is a product of dominance of legal consciousness over the organizational activity of subject of organizational interaction. It is determined the culturological lag in the renewed contents of legal education in comparison with the organizational activity of person. It is presented contradictions in the organization of legal education in all parts of the national system of education and propounded courses of reduction them on the way to the harmonization of legal relationship of national law and education with the international law and education.