У дисертації запропоновано відкриту та гнучку дидактичну систему вивчення фізико-математичних дисциплін у медичному університеті, в основу якої покладено єдність фундаментальної та професійної підготовки майбутніх лікарів та фармацевтів. На основі історико-генезисного аналізу здійснена періодизація етапів становлення фізичної освіти у медичних університетах, проведено аналіз концепцій вивчення фізико-математичних дисциплін у зарубіжних країнах; розроблена авторська модель навчальної діяльності з трирівневою ієрархічною структурою, обґрунтовані принципи модульного конструювання інтегрованої навчальної дисципліни “Медична та біологічна фізика”, розроблено принципи організації самостійної навчальної діяльності студентів з використанням проектної технології; вдосконалена система діагностики навчальних досягнень студента. Дослідно-експериментальна перевірка засвідчила ефективність дидактичної системи.
Dissertation research is devoted to scientifically theoretical and practical preparation of future specialists of medicine. The open and flexible didactic system of study of disciplines in physics and mathematics is offered in medical universities with taking into account integration of fundamental and professional preparation of future doctors and pharmaceutics. On the basis of historical analysis a division into periods of the system of physical education is carried out in medical universities. Conceptions of study discipline in
physics and mathematics are analyzed conducted in foreign countries (USA, Russia, Austria, Czech, Slovakia). The author’s model of educational activity is developed with a three-level hierarchical structure: basic physical kernel, methodology of physical researches of biological objects, professionally meaningful competences. A fundamental background for the module constructing principles is proposed for the integrated educational discipline "Medical and Biological Physics" on the basis of its logical-didactical structure, as well as invariant and variant components.