Дисертацію присвячено дослідженню особливостей статеворольової ідентичності в розумово відсталих дівчат-підлітків. Охарактеризовано стан розробленості проблеми статі й гендеру, статевої ідентичності в психолого-педагогічній літературі; визначено структуру статеворольової ідентичності, описано особливості формування та порушень статеворольової ідентичності в дівчат-підлітків у нормі та з розумовою відсталістю. Визначено критерії й рівні сформованості статеворольової ідентичності,
описано варіанти можливих порушень у поведінці та соціалізації розумово відсталих дівчат-підлітків унаслідок порушень при формуванні статеворольової ідентичності. Проведено експериментальне дослідження, що довело ефективність розробленої корекційно-розвивальної програми та психологопедагогічних умов, спрямованих на формування статевої свідомості та відповідної статі поведінки.
The dissertation is devoted to the study of the characteristics of gender-role identity of mentally retarded female teenagers. The research characterizes the development status of the sex, gender and gender identity issues in psychological and pedagogical literature, defines the structure of gender-role identity and describes features of the formation and defects of genderrole identity of normal and mentally-retarded female teenagers. The study determines the criteria and levels of the formation of gender-role identity, describes variants of possible deviations in behavior and socialization of mentally-retarded female teenagers due to defects during the formation of gender-role identity. An experimental study was conducted, which proved the efficiency of the developed system of psychological and pedagogical procedures, aimed at the formation of gender consciousness and gender respective behavior.