У роботі запропоновано технологію ґендерної літературної освіти старшокласників. В її основу покладено специфічні принципи прочитання української літератури: врахування зв’язків “літературний твір – ґендерна культура нації”, принцип ґендерної ідентичності. На основі діалогізму вводяться в практику такі типи діалогів, як: діалог між авторським розумінням ґендерних ролей та учнівським; між народним уявленням про ролі жінки та чоловіка у суспільному розвитку та осмисленням цих ролей у тексті; діалог між учителем як носієм гендерної ідентичності та учнем як особистістю, в якої ця ідентичність перебуває у процесі формування та ін. Запропонована технологія прочитання української літератури підвищує продуктивність інтерпретаційної діяльності учнів, закладає вміння здійснювати аналіз художнього твору на засадах ґендерної критики, сприяє формуванню “Яідентичності” учня та вихованню культури взаємин між протилежними статями, заснованої на традиціях родинної педагогіки та етнопедагогіки.
Nowadays the meaning of the literary culture has increased in the process of the society development. Our task is to form a young personality with such qualities as tolerance and love to his native land. But bringing up gender culture among youth is very important literary task. The theme of the dissertation is actual because personal development of the young man in the contemporary society has a distinct gender aspect. So, the gender aspect is an important part in the methods of teaching the Ukrainian literature at secondary school, its methodical realization helps young people to form their own “I-identity”, find the appropriate place in the modern society, and understand deeply the native literature as treasure of the living wisdom and moral beauty.