Мета дослідження: визначити рівень розвитку спритності, бистрості, гнучкості, сили, витривалості у здобувачів закладів вищої освіти І та ІІ курсів. Матеріал і методи дослідження. Дослідження проводилося на базі Харківського національного економічного університету імені Семена Кузнеця та Національного аерокосмічного університету імені М. Є. Жуковського «Харківський авіаційний інститут». В ньому прийняли участь 849 здобувачів вищої освіти І та ІІ курсів, вік яких 17–18 років. Рівень розвитку спритності у здобувачів закладів вищої освіти І та ІІ курсів визначався за показниками «човникового» бігу 4×9 м, бистрості – бігу на 100 м, гнучкості – нахилу тулуба вперед з положення сидячи, сили – стрибка у довжину з місця, витривалості – рівномірного бігу. Результати дослідження. Розглянуто показники розвитку спритності, бистрості, гнучкості, сили, витривалості у здобувачів закладів вищої освіти І та ІІ курсів та здійснено їх порівняння з нормативними даними. Наведено порівняння показників зазначених фізичних якостей у юнаків і дівчат у статевому та віковому аспектах. Висновки. Здобувачі закладів вищої освіти І та ІІ курсів мають низький рівень фізичної підготовленості. Найкращі показники спритності, бистрості та гнучкості виявлено у здобувачів вищої освіти І курсу; сили і витривалості – у здобувачів вищої освіти ІІ курсу.
The purpose of the study: to determine the level of development of agility, quickness, flexibility, strength, endurance in the applicants of higher education institutions of the I and II courses. Material and methods of the study. The study was conducted on the basis of the Semen Kuznets Kharkiv National University of Economics and the National Aerospace University «Kharkiv Aviation Institute». It was attended by 849 in the applicants of higher education of the I and II courses aged 17–18 years old. The applicants of higher education took part in the study voluntarily and were informed about the specifics of the study in advance. Research methods: theoretical analysis and generalisation of scientific and methodological literature, pedagogical testing, methods of mathematical statistics. The level of development of agility in the applicants of higher education institutions of the I and II courses was determined by the indicators of «shuttle» running 4×9 m, speed – running for 100 m, flexibility – torso tilt forward from a sitting position, strength – long jump from a place, endurance – uniform running. Results of the study. The indicators of development of agility, quickness, flexibility, strength and endurance in the applicants of higher education institutions of the I and II courses are considered and compared with the normative data. A comparison of the indicators of these physical qualities in boys and girls in gender and age aspects is presented. Conclusions. The applicants of higher education institutions of the I and II courses have a low level of physical fitness. The best indicators of agility, quickness and flexibility were found among in the applicants of higher education of the I course; strength and endurance – in the applicants of higher education of the II course.