Дисертація присвячена проблемі дидактичного забезпечення процесу формування психолого-педагогічної компетентності майбутніх викладачів економіки. У роботі розкриваються сутність понять "професійна компетентність”, “компетентність суб'єкта”, структура психолого-педагогічної компетентності.
Розроблено методику дослідження складових психолого-педагогічної компетентності майбутніх викладачів економіки. Обґрунтовано рівні її сформованості. Узагальнено результати щодо впливу певних дидактичних умов на рівень сформованості психолого-педагогічної компетентності. Експериментально перевірено програму тренінгу в навчально-виховному процесі.
The dissertation is devoted to the problem of didactic provision of the process of formation of psychological-pedagogic competence which is an important component of vocational training. The essence of "professional competence", "competence of the subject", and the structure of psychologicalpedagogical competence are revealed in the work, the approach to its substantiation is offered, proceeding from essential characteristics of professional intelligence.
The complex research technique of the existing structural components of psychological-pedagogical
competence of would-be teachers of economics is developed. Levels of formation of psychologicalpedagogical competence of students as would-be teachers of economics are analyzed. The program of intellectual-creative training in the process of psychological-pedagogical training is experimentally checked.