Дисертаційне дослідження присвячене особливостям усвідомлення зрілою особистістю відхилених життєвих альтернатив. Доведено, що усвідомлення відхилених життєвих альтернатив носить процесуально-динамічний характер і забезпечується рефлексією та суб’єктивною наративізацією, конкретизується часовою локалізацією та реалізується в особистісних стратегіях (проекція, витіснення, регресія/раціоналізація, інтеграція), якісно-кількісні характеристики яких встановлюються рівнями усвідомлення та обумовлюються віковими показниками розвитку зрілості особистості на етапі дорослого віку. Визначено, що відхилені життєві альтернативи та рівень їх усвідомлення впливають на спрямованість особистості (за інтелектуальним, емотивним, акмеологічним типами) і визначають тенденції до подальшого життєвого планування. Формування особистісної ідентифікації, розвиток когнітивної та емоційно-ціннісної рефлексії, розвиток зрілості (цілеспрямованість, змістовність, самореалізація, самоконтроль, відповідальність), диференціація спектру ситуацій виступають необхідними умовами та складовими системи психологічної допомоги особистості дорослого віку з усвідомлення відхилених життєвих альтернатив.
Dissertation research is devoted to the peculiarities of the mature personality’s comprehention of deflected life alternatives. It is proven that the comprehention of the deflected life alternatives has the process-dynamic nature, is provided by the reflection and the subjective narration, is focused by the temporal localization and become real in the personal strategies (projection, suppression, regression/rationalization, intergration), the qualitative/quantative features of which are established by the levels of comprehension and are determined by the age indexes of personal maturity development at the stage of adulthood. It is defined that the deflected life alternatives and the level of their comprehention influence the personal orientation (by intellectual, emotional, acmeological type) and determine the trends for the further life plannaing. The personal identification moulding, the development of cognitive and emotional-axiological reflection, maturity development (goal orientation, content-richness, self-actualization, self-control, responsibility), the differentiotion of the situational variety are the necessary conditions and components of the system of the pshychological help to the adult personality on the comprehention of the deflected life alternatives.