У статті окреслено сутність особистісної готовності майбутніх педагогів до роботи в
інклюзивному освітньому просторі та забезпечення її якості. Емоційний інтелект та емпатію визначено складовими особистісної готовності. Проаналізовано результати дослідження емоційного інтелекту та полікомунікативної емпатії, як компонентів особистісної готовності. Означено складові емоційного інтелекту, зокрема емоційна проінформованість, керування своїми емоціями, самомотивація, емпатія та розпізнавання емоцій інших людей. Підкреслено важливість його розвитку для майбутніх педагогічних працівників в умовах інклюзивного навчання. Описано особливості рівнів прояву парціального емоційного інтелекту, виявлених в учасників дослідження. Окрім того, більш детально описано прояв емпатії як шкали емоційного інтелекту на основі аналізу результатів діагностики рівня полікомунікативної емпатії за визначеними методикою шкалами: прояв емпатії до батьків, до тварин, до людей похилого віку, до дітей, до героїв художніх творів та до незнайомих або малознайомих людей. Описано особливості рівневого вияву емпатійності у респондентів.
The article outlines the essence of personal readiness of future teachers to work in an
inclusive educational space and ensure its quality. Emotional intelligence and empathy are defined by the components of personal readiness. The results of the study of emotional intelligence and multicommunicative empathy as components of personal readiness, in particular components of emotional intelligence, are analyzed: emotional awareness, management of one’s emotions, self-motivation, empathy and recognition of other people’s emotions, as well as the importance of its development for future pedagogical workers, in particular in the conditions of inclusive education. The importance of its development for future teachers in inclusive education is emphasized. The features of the manifestation of high, medium and low levels of partial emotional intelligence revealed in the participants under study are described. In addition, the manifestation of empathy as a scale of emotional intelligence is described in more detail on the basis of the analysis of the results of the diagnosis of the level of multicommunicative empathy according to the scales defined by the methodology: the manifestation of empathy towards parents, animals, elderly people, children, characters of works of art and towards strangers or unfamiliar people. The peculiarities of the manifestation of empathy according to the very high, high, medium, low and very low levels found in the respondents are described.