Дисертацію присвячено проблемі становлення самосвідомості дітей старшого дошкільного віку в процесі «відкриття» світу дорослих. Обґрунтовано основні наукові підходи до проблеми дослідження, уточнено поняття «відкриття світу дорослих», «Я-у-Світі дорослих», вивчено особливості, критерії («Я-образ», самооцінка, самоставлення, ціннісне ставлення до дорослих, саморегуляція) і рівні ( високий, середній, низький) розвитку самосвідомості дітей у процесі «відкриття» світу дорослих. Виявлено, що становлення самосвідомості більшості старших дошкільників у процесі спонтанного «відкриття» світу дорослих характеризується переважно низьким рівнем розвитку її компонентів – когнітивного, емоційнооцінного та регулятивного. Визначено соціально-психологічні чинники розвитку самосвідомості дітей у процесі «відкриття» світу дорослих (взаємодії та спілкування з дорослими; мотивація до спілкування з дорослими, пізнання світу дорослих й ціннісного ставлення до дорослих). Розроблено модель й доведено ефективність психологічного супроводу формування самосвідомості старших дошкільників у
процесі пізнання світу дорослих на засадах особистісного підходу. Сформульовано методичні рекомендації для вихователів, психологів і батьків з формування самосвідомості дітей старшого дошкільного віку в процесі пізнання світу дорослих.
The dissertation is devoted to problems of the formation of a consciousness among older preschoolers in the process of «discovery» the world of adults. Scientific approaches to the research, defined the concept of «discovery the world of adults», «I-in the World of Adults», examined the peculiarities, criteria (self-image, self-esteem, self-attitudes, value attitudes of adults, self-regulation) and levels (high, medium, low) of the formation of consciousness of children in the process of «discovery» the world of adults. It was revealed that the formation of consciousness among older preschoolers in the process of spontaneous «discovery» the world of adults features mainly low level of its components – cognitive, emotionally-evaluation and regulatory. It was examined of socially-psychological factors the formation of a consciousness among children in the process of
«discovery» the adults world (its interaction and communication with adults, motivation to
communicate with adults, knowledge of the world of adults, value attitudes of adults). Developed of model and installed the effectiveness of psychological support to build awareness of older preschoolers in the process of understanding the world of adults based on personality oriented approach. Methodical recommendations for educators and parents of children with formation of consciousness of high preschool in the process of understanding the world of adults age are formulated.