У дисертації здійснено аналіз першоджерел з проблеми в ракурсі різних наук та напрямків Дослідження показало, що лексичний компонент мовленнєвої системи дітей із ТПМ характеризується переважно низьким рівнем оволодіння значенням фразеологізмів, роль яких у мовленні – експресивна оцінка явищ дійсності та людської поведінки. На основі виявлених особливостей операцій із фразеологізмами
молодших школярів із ТПМ, було розроблено корекційну методику, навчання за якою сприяло ефективному розв’язанню проблеми шляхом розвитку орієнтувальної основи діяльності спілкування у дітей, організації алгоритмічної діяльності лінгвістичного аналізу фразеологізмів та побудови текстових повідомлень комунікативного спрямування. Підвищення рівня засвоєння функціонально-стилістичного значення фразеологізмів та формування культури спілкування засобами фразеологізмів відповідно до національних культурних традицій у задіяних в експериментальному навчанні молодших школярів із ТПМ підтверджено даними статистичної перевірки.
В диссертации осуществлён анализ первоисточников, изучающих проблему с позиций различных научных школ и концепций в ракурсе психологии, психолингвистики, лингвистики, педагогики и определены теоретико-методологические основы формирования культуры общения средствами фразеологизмов у детей младшего школьного возраста с ТНР (тяжёлыми нарушениями речи). Современные интерпретации деятельности речевого общения заключаются в признании многоаспектности и сложности этого явления действительности, изучение которого перспективно осуществляется в русле теоретического направления – теории деятельности. В структуру деятельности общения входят связанные с мышлением процессы порождения и восприятия речевого высказывания, развитие которых происходит на патологической основе у детей с ТНР, оказывая негативное влияние на формирование и реализацию речевого общения.
The analysis of documentary sources on the given subject from the point of view of different sciences and scientific approaches has been made in the dissertation. The research identified insufficiencies in development of the vocabulary component of the language system of the children with severe speech disorders, such as low level of understanding of idioms that fulfill the function of verbal expressive evaluation and
attitude towards people’s behavior and actions. Based on the determined peculiarities in operations with the idioms, conducted by the children with severe speech disorders, the author has developed corrective educational methodic promoting effective solution of the described problem. It provides means for development of orientation foundations for communication activities of the children; development of algorithm for linguistic analysis of the idioms and producing text messages in communication. Increase in the level of acquirement of functional assignment and stylistic content of the idioms and development of communication culture in accordance to the national traditions within the experimental group of children with severe speech disorders was confirmed by the statistic verification.