Дисертацію присвячено дослідженню психолого-педагогічних чинників розвитку чуйності як професійно значущої якості майбутнього вчителя. У роботі визначено теоретичні підходи до вивчення проблеми розвитку чуйності як професійно значущої якості майбутнього вчителя у вітчизняній та зарубіжній психолого-педагогічній науці, структуру (когнітивний, емоційний, поведінковий компоненти), критерії, показники, рівні (високий, середній, низький) розвитку, динаміку чуйності майбутнього вчителя впродовж навчання у вищому навчальному закладі та психолого-педагогічні чинники (гуманістична спрямованість, емоційний інтелект, емпатія, доброзичливість, прийняття інших, педагогічний такт, суб’єктсуб’єктна взаємодія системи стосунків «викладач-студент») розвитку чуйності майбутнього вчителя. Встановлено недостатній рівень розвитку та динаміки чуйності майбутніх учителів у процесі професійної підготовки.
Диссертация посвящена исследованию психолого-педагогических факторов развития чуткости как профессионально значимого качества будущего учителя. В работе представлен анализ основных подходов к изучению проблемы развития чуткости как профессионально значимого качества будущего учителя в отечественной и зарубежной психолого-педагогической литературе. Установлено, что чуткость представляет собой морально-психологическое качество личности, которое характеризует отношения человека к другим людям и проявляется в эмпатии, доброжелательности, тактичности, вежливости, заботливости и практической помощи. Использована структура чуткости как профессионально значимого качества будущего учителя, содержащая когнитивный, эмоциональный и поведенческий компоненты.
The thesis is devoted to studying of psychological and pedagogical factors of sensitivity as professionally significant quality of future teachers. The dissertation identified theoretical approaches to the problem of sensitivity as professionally significant quality of future teachers in domestic and foreign psychopedagogical science, structure (cognitive, emotional, behavioral components), criteria of development, dynamic of sensitivity for future teachers during higher education, psychological and pedagogical factors (humanistic orientation, emotional intelligence, empathy, kindness, acceptance of others, pedagogical tact, the subject is subject-centered interaction in relations of "teacher-student") improving of sensitivity of future teachers. During the studying of problem was found an insufficient level of sensitivity of future teachers. Has been developed the model of the development of sensitivity as professionally significant for future teachers that able to predict the actualization of psychological and educational factors which determine the forming of cognitive, emotional and behavioral components of responsiveness.