У дисертації запропоновано науково обґрунтовану методичну систему формування професійно-орієнтованої евристичної діяльності студентів технічних ВНЗ на практичних заняттях з вищої математики на засадах глибокого вивчення винахідницького аспекту евристики, наукових основ інженерної діяльності. Сформульовано методичні вимоги до задавання цілей, змісту навчального матеріалу, вибору методів, організаційних форм, засобів навчання, які сприяють формуванню та розвитку професійно-орієнтованої евристичної діяльності майбутніх інженерів в умовах евристичного навчання математики. Визначено роль евристичних прийомів у формуванні евристичних умінь та професійно-орієнтованої евристичної діяльності та на цій основі вказано на шляхи та розроблено способи формування цієї діяльності у майбутніх інженерів. Сконструйовано технології створення та використання евристико-дидактичних конструкцій (ЕДК) на практичних заняттях з вищої математики. Розроблені системи евристично-орієнтованих задач та навчальні комп’ютерні програми з вищої математики із класу ЕДК. Обґрунтована доцільність застосування педагогічних програмних засобів та професійних математичних пакетів.
Диссертация посвящена проблемам формирования эвристической деятельности будущих инженеров. На основе глубокого исследования изобретательского аспекта эвристики, изучения научных основ инженерной деятельности разработана методическая система формирования профессионально-ориентированной эвристической деятельности студентов технических ВНЗ на практических занятиях по высшей математике. Для обоснования данной методической системы: вычленена соответственно к этапам решения технической задачи система профессионально значимых для инженера эвристических умений; введено понятие профессионально-ориентированной эвристической деятельности, при этом выяснена роль и определено место данной деятельности в процессе подготовки будущего инженера; выявлено, что наиболее оптимальным видом учебной деятельности для формирования эвристических умений является учебно-познавательная эвристическая деятельность; вычленены психолого-педагогические предпосылки формирования эвристических умений студентов при обучении высшей математике на практических занятиях; установлено, что наиболее рациональной методической системой для формирования эвристических умений является эвристическое обучение математике; выяснена роль эвристических приёмов при формировании эвристических умений и профессионально-ориентированной эвристической деятельности в целом.
In the dissertation it is suggested the scientifically founded methodical system of forming of professionally-directional heuristic activity of future engineers on practical studies in higher mathematics in condition of introduction heuristic technology of teaching. It is formulated the methodical demands for assigning aims, contains of teaching material, methods selection, organizational forms, means of teaching which are facilitating the forming of professionally-directional heuristic of students. It is determined the system of professionally important heuristic skills. It is established the heuristic modes in the process of formation heuristic skills and professionally-directional heuristic activity. It is observed the ways and elaborated the means of formation of this students activity. It is constructed the technologies of creating and using of heuristic and didactic constructions in higher mathematics during practical studies. It is founded opportunity of use of pedagogical and professional mathematical software.