Дисертацію присвячено проблемі формування пізнавальної активності старшокласників засобами імітаційно-дидактичної гри в процесі навчання історії. У роботі досліджено поняття «пізнавальна активність», визначено його структуру, сутність, зміст. Вирізнено критерії, показники й рівні пізнавальної активності учнів старших класів. Проаналізовано імітаційно-ігровий підхід до навчання історії, основною одиницею реалізації якого виступає імітаційно-дидактична гра. Під час педагогічного експерименту апробовано методику використання коміксів та колажів у процесі навчання історії, розроблено структурну модель формування пізнавальної активності засобами імітаційно-дидактичної гри й експериментально перевірено ефективність розробленої моделі та результативність дидактичних умов формування пізнавальної активності учнів у процесі імітаційно-ігрового навчання. Розроблено методичні рекомендації на допомогу вчителям історії щодо формування пізнавальної активності старшокласників у ході імітаційно-ігрового навчання, засоби діагностики рівнів сформованості пізнавальної активності учнів старших класів; програму використання імітаційно-дидактичних ігор у контексті календарного планування з історії України та всесвітньої історії для старших класів.
Диссертация посвящена проблеме формирования познавательной активности старшеклассников средствами имитационно-дидактичной игры в процессе обучения истории. В ходе исследования конкретизированы базовые понятия: «активность», «познавательная активность». В диссертации анализируются основные подходы к пониманию познавательной активности старшеклассников, охарактеризовано содержание, структура, компоненты этого сложного личностного образования, конкретизированы критерии, показатели и выявлены уровни формирования познавательной активности старшеклассников в процессе обучения истории с использованием имитационно-дидактической игры. Познавательная активность старшеклассников определяется в исследовании как сложное личностное качественное образование, характеризующееся определенным отношением личности к познанию, самостоятельностью, творчеством, готовностью опираться на них в процессе обучения и реализующееся в определенных мыслях, действиях, поступках старшеклассника.
The thesis is devoted to the problem of forming of cognitive activity of senior pupils by facilities of imitation-didactics game in the process of studies of history. A concept «cognitive activity is in-process investigational, her structure, essence, maintenance, is certain. Criteria, indexes and levels of cognitive activity of students of senior classes, are distinguished. The imitation-playing going is analysed near the studies of history, an imitation-didactics game comes forward as basic unit of realization of that. During a pedagogical experiment methodology of the use of comics and collages is approved in the process of studies of history, the structural model of forming of cognitive activity facilities of imitation-didactics game is worked out and efficiency of the worked out model and effectiveness of didactics terms of forming of cognitive activity of students are experimentally tested in the process of imitation-playing studies. Worked out methodical recommendations for help to the teachers of history in relation to forming of cognitive activity of senior pupils during imitation-playing studies, means of diagnostics of levels of formed of cognitive activity of students of senior classes; program of the use of imitation-didactics games in the context of the calendar planning from history of Ukraine and world history for senior classes.