Дисертацію присвячено дослідженню особливостей формування невербальних засобів у дітей дошкільного віку із розладами спектру аутизму, визначенню умов та спеціальної методики їх формування. Описано психологічний зміст невербального компонента комунікативної діяльності дітей із РСА у знайомих на незнайомих комунікативних умовах. Визначено якісні відмінності особливостей невербальних засобів та невербальних комунікативних навичок спілкування дошкільників із РСА порівняно із дошкільниками з розумовою відсталістю. Розроблено та доведено ефективність спеціальної методики поетапного формування невербальних засобів комунікативної діяльності у дітей дошкільного віку з розладами спектра аутизму.
В диссертации на основе анализа психолого-педагогических исследований определены психологические особенности и место невербального компонента общения в системе коммуникативной деятельности; онтогенетические аспекты формирования невербальных средств общения в норме и при расстройствах
спектра аутизма. На основе теоретического анализа сконструирована модель изучения невербального компонента коммуникативной деятельности, определены критерии сформированости невербальных средств общения и охарактеризованы особенности их функционирования у детей с расстройствами спектра аутизма 3-4 и 6-7 лет, а также у детей с умственной отсталостью и нормальным психофизическим развитием 3-4 и 6-7 лет.
Dissertation is devoted to the research of the features of forming of nonverbal communicative means in the preschool children with Autism Spectrum Disorder, study of conditions and developing a special method of forming those features. The dissertation describes the psychological meaning of nonverbal component of communication in children with ASD in both familiar and unfamiliar conditions. The research enabled finding qualitative differences in the features of nonverbal communicative means in preschool children with ASD compared to children with mental retardation of the same age. The experiment proved the efficiency of the special method of phased forming of nonverbal communicative means in preschool children with ASD.