У дисертаційній роботі досліджувалася проблема підготовки майбутніх учителів початкових класів до соціально-педагогічної діяльності. Систематизовано і узагальнено сучасні наукові підходи до професійно-педагогічної і соціально-педагогічної діяльності; обгрунтовано теоретико-методологічні і методичні основи підготовки майбутніх учителів початкових класів; розроблено структурно процесуальну модель підготовки студентів до соціально-педагогічної діяльності і методику діагностики готовності майбутніх учителів початкових класів до соціально-педагогічної діяльності; визначено педагогічні умови ефективного формування готовності студентів до соціально-педагогічної діяльності; розроблено професіографічний моніторинг; упроваджено інтерактивні методи і форми навчання в хід професійно-педагогічної підготовки. Одержані у процесі експериментального навчання позитивні результати апробації структурно-процесуальної моделі підготовки майбутніх учителів початкових класів до соціально-педагогічної діяльності засвідчили її ефективність. Результати дослідження було впроваджено в навчально-виховний процес педагогічних ВНЗ і інститутів післядипломної педагогічної освіти, у практику роботи початкової школи.
В диссертационной работе представлен новый концептуально-методический подход к проблеме подготовки будущих учителей начальных классов; научно обоснована и экспериментально апробирована структурно-процесуальная модель подготовки студентов к социально-педагогической деятельности. Реализация системно-целостного, личностно-деятельностного, антропологического, интегративного, культурологического, контекстного подходов в педагогическом образовании позволила определить возможности разных дисциплин, форм, методов обучения в решении задач подготовки студентов к социально-педагогической деятельности. В исследовании раскрываются теоретические, содержательные и организационно-дидактические основы построения структурно-процесуальной модели подготовки студентов к социально-педагогической деятельности, включающей четыре последовательных этапа (адаптационно-ознакомительный, формирующий, рефлексивно-творческий); определены педагогические условия эффективного формирования готовности будущих учителей начальных классов к социально-педагогической деятельности; построен профессиографический мониторинг.
The Thesis is dedicated to problem of students preparation to social-pedagogical activity, which has emerged forming and priority direction of the holistic process of preparing the future teachers of the initial classes. New conceptual-methodical approach is presented in principal problem of preparing the future teachers of the initial classes; scientifically motivated and approved structured-processual model of preparation students to social-pedagogical activity. Readiness of the future teachers of the initial classes is determined in process of the investigation to social-pedagogical activity. Received in process of the experimental education positive results to approbations of structured-processual model of preparing the future teachers of the initial classes to social-pedagogical activity have confirmed its efficiency. The results of the investigation were introduced in educational process of the pedagogical high schools and institutes of post-education pedagogical formation, to practical working the initial school.