Дисертаційне дослідження присвячене актуальній проблемі формування здатності до творчого самовираження у дошкільників із порушеннями мовлення у процесі інсценування казки. У дисертації здійснено аналіз психолого-педагогічної, лінгводидактичної та спеціальної літератури з проблеми дослідження. Встановлені компоненти, критерії, показники та рівні здатності до творчого самовираження у дошкільників із порушеннями мовлення; доповнені та уточнені поняття «творче самовираження» та «здатність до творчого самовираження» стосовно досліджуваної категорії дітей; визначені та досліджені стан та особливості здатності до творчого самовираження у дошкільників із порушеннями мовлення. Визначені педагогічні умови, обґрунтована та розроблена методика формування здатності до творчого самовираження у дошкільників із порушеннями мовлення у процесі інсценування казки, ефективність використання якої підтверджена даними статистичної перевірки.
Диссертационное исследование посвящено актуальной проблеме формирования способности к творческому самовыражению у дошкольников с нарушениями речи в процессе инсценировки сказки. В диссертации осуществлен анализ психолого-педагогической, лингводидактической и специальной литературы по проблеме исследования. Раскрыты компоненты способности к творческому самовыражению (когнитивный, эмоционально-экспрессивный, мотивационный). Дополнены и уточнены понятия «творческое самовыражение» и «способность к творческому самовыражению» относительно дошкольников с нарушениями речи, а именно с общим недоразвитием речи, исследованы состояние и особенности способности к творческому самовыражению у них. Научно обоснована и разработана методика исследования способности к творческому самовыражению у дошкольников с нарушениями речи.
This dissertation research covers an actual problem – development of ability for creative self-expression of pre-school age children with speech disorders in the process of dramatising fairy tales. The thesis contains analysis of psychological and pedagogical, linguistic and specialised literature on research problem. Components, criteria, indicators and levels of ability for creative self-expression of pre-school age children with speech disorders have been determined; the concepts of creative self-expression and ability for self-expression have been supplemented and specified with regard to the category of children under research; the state and peculiarities in ability for creative self-expression of pre-school age children with speech disorders have been determined and studied. Pedagogical preconditions have been defined, the methodic for development of creative self-expression of pre-school age children with speech disorders in the process of dramatising fairy tales has been elaborated and validated, effectiveness of which has been proved by statistic verification.