У дисертації досліджено зміст та структуру феномена психологічної готовності педагога до протидії маніпулятивному впливу у спілкуванні з підлітками. Розглянуто особливості проблемних педагогічних ситуацій, пов’язаних з використанням учнями підліткового віку маніпулятивних засобів впливу на педагога. Розкрито особливості протистояння педагогів маніпулятивному впливу у спілкуванні з підлітками, встановлено недостатній рівень розвитку компонентів психологічної готовності (когнітивного, мотиваційного, емоційно-вольового та операційного) до протидії маніпулятивному впливу у спілкуванні з підлітками. Встановлено типи учителів з домінуванням різних способів реагування на ситуації маніпулятивного впливу з боку підлітків. Обґрунтовано і розроблено діяльнісну модель протидії педагога маніпулятивному впливу у спілкуванні з підлітками та доведено ефективність цілеспрямованої роботи з учителями з розвитку компонентів психологічної готовності до протидії маніпулятивному впливу у спілкуванні з підлітками.
В диссертации исследованы содержание и структура феномена психологической готовности педагога к противодействию манипулятивному влиянию в общении с подростками. Рассмотрены особенности проблемных педагогических ситуаций, связанных с использованием учениками подросткового возраста манипулятивных средств влияния на педагога. Раскрыты особенности противостояния педагогов манипулятивному влиянию в общении с подростками, установлен недостаточный уровень развития компонентов психологической готовности (когнитивного, мотивационного, эмоционально-волевого и операционного) к противодействию манипулятивного влияния в общении с подростками. Установлены типы учителей с доминированием различных способов реагирования на ситуации манипулятивного воздействия со стороны подростков. Обоснована и разработана деятельностная модель противодействия учителя манипулятивному влиянию в общении с подростками и доказана эффективность целенаправленной работы с учителями по развитию компонентов психологической готовности к противодействию манипулятивному влиянию в общении с подростками.
In the dissertation the content and structure of the phenomenon of psychological preparedness of a pedagogue to confrontation of the manipulative influence while communicating with teenagers are investigated. The peculiarities of the problematic pedagogical situations connected with the use by pupils-teenagers of the manipulative means of influence on a pedagogue are viewed upon. The peculiarities of confrontation of a pedagogues to the manipulative influence while communicating with teens have been carried, it is determined the insufficient level of the development of the components of psychological preparedness (cognitive, motivational, emotional, willful and operational) to the confrontation of the manipulative influence while communicating with teenagers. The types of teachers with the domination of different ways of reacting on the situations of the manipulative influence on behalf of teens are defined. On the basis of the analysis of the research it is developed the model of psychological preparedness of a pedagogue to the constructive confrontation of the manipulative influence while communicating with teenagers. The efficiency of the purposeful work with teachers on developing the components of psychological preparedness to the manipulative influence while communicating with teenagers is grounded, developed and proved.