Дисертаційне дослідження присвячено вивченню психологічних особливостей ціннісно-смислової сфери студентів педагогічних спеціальностей.Розроблено структурну модель ціннісно-смислової сфери майбутнього вчителя, складовими якої виступають цінності, смисли, духовні цінності і духовність особистості.Обґрунтовано зміст поняття «ціннісно-смислова сфера майбутнього вчителя» як складної, багатовимірної, динамічної, ієрархічно побудованої системи, вершиною якої є духовні цінності та смисл життя.Визначено психологічні особливості ціннісно-смислової сфери студентів і вчителів,обґрунтовано критерії, показники та рівні розвитку професійно значущих складових ціннісно-смислової сфери майбутнього вчителя,виявлено невідповідність змістовного наповнення системи цінностей та смислів студентів вимогам професійної діяльності. Створено комплексну модель розвитку ціннісно-смислової сфери майбутнього вчителя, розроблено, апробовано та перевірено ефективність психолого-педагогічної програми оптимізації розвитку ціннісно-смислової сфери майбутніх педагогів.
Диссертационное исследованиепосвящено изучению психологических особенностей ценностно-смысловой сферы будущих учителей.Результатомтеоретического анализа стало обоснование сути научных подходов к определению понятийи особенностейфункционированияценностей, ценностных ориентаций, смыслов, духовности. Обосновано роль духовности в качестве ведущего компонента в интеграции системы ценностей личности, выбора стратегии жизни, её осмысленности. Определено значимость профессионализации в развитии ценностно-смысловой сферы студентов педагогических специальностей. Разработанаструктурная модель ценностно-смысловойсферыбудущего учителя.
Dissertational research is devoted to studying the psychological features of valuesemantic sphere of students of pedagogical skills. The structural model of value-semantic sphere of the future teacher was developed, components of which are the values, meanings, spiritual values and spirituality, self-actualization of the individual. The concept of «value-semantic scope of future teacher» was justified as a complex, multi-dimensional, dynamic, hierarchically structured structure, the apex of which is the spiritual values and
the meaning of life. The criteria and indicators for the study of values and semantic areas
of future teacher was justified through a set of diagnostics instruments. Psychological features of value-semantic sphere of future teachers was determined through a systematic experimental investigation, incompliance substantial filling of the system of values and meanings of students requirements professional activity was detected. A complex model of the development of value-semantic sphere of the future teacher was created. The effectiveness of psychological and educational programs optimization of the development of value-semantic sphere of the future teachers was developed, tested and verified.