У статті розглянуто структурно-функцiональні моделi оцiнювання навчальних досягнень з фiзичного виховання студентiв вищих закладів освітив, що включають види оцiнювання (повторний, перiодичний, тематичний, пiдсумковий, поточний, попереджувально-застережливий, дiагностичний) та функцiї (контрольна, стимулююча, розвивальна, прогностична, коригувальна, виховна, навчальна та дiагностична). Метою роботи є виявлення видiв контролю, що доцiльно проводити впродовж занять з фізичного виховання зi студентами ВЗО.
Викладач вищої школи має володiти повним спектром рiзноманiтних методiв аналiзу й оцiнювання навчальної дiяльностi студентiв, творчо пiдходити до їх використання залежно від дидактичної мети, змiсту навчального матерiалу, рiвня освiченості студентiв та їх iнтелектуального розвитку.
В статье рассмотрены структурно-функциональной модели оценивания учебных достижений по физическому воспитанию студентов высших заведений образования, включающих виды оценивания (повторный, периодический, тематический, итоговый, текущий, предупредительно-предупреждающий, диагностический) и функции (контрольная, стимулирующая, развивающая, прогностическая, корректирующая, воспитательная, учебная и диагностическая). Целью работы является выявление видов контроля, целесообразно проводить в течение занятий по физическому воспитанию со студентами ВЗО.
Преподаватель высшей школы должен владеть полным спектром разнообразных методов анализа и оценивания учебной деятельности студентов, творчески подходить к их использованию в зависимости от дидактической цели, содержания учебного материала, уровня образованности студентов и их интеллектуального развития.
The article discusses the structural and functional model for assessing educational achievements in physical education of students of higher educational institutions, including the types of assessment (repeated, periodic, thematic, final, current, warning, diagnostic) and functions (control, stimulating, developmental, predictive, corrective , educational, educational and diagnostic). The purpose of the work is to identify the types of control, it is advisable to carry out during physical education classes with students of the Higher Education Institute. To achieve the goal, the following research methods were used: analysis of psychological and pedagogical, biomedical and special literature, comparison, systematization of information. The research was carried out on the basis of the Department of Physical Culture, Sports and Health of the Lutsk National Technical University and the Department of Health and Physical Culture of the Lesya Ukrainka Volyn National University with first-year students at the age of 18. The teacher of a higher school must possess the full range of various methods of analysis and assessment of the educational activity of students, be creative in their use, depending on the didactic goal, the content of the educational material, the level of education of students and their intellectual development.