Своєчасний психо-фізичний розвиток, рівень фізичного стану дитини значною мірою залежить від оптимального рівня рухової активності. У закладах дошкільної освіти створені умови для забезпечення необхідних обсягів рухової діяльності контингенту. Однак, в останній час спостерігається зниження зацікавленості дітей у заняттях фізичними вправами, надмірне захоплення ними різноманітними гаджетами, комп’ютерними іграми. Все це призводить не тільки до зменшення рівня рухової активності дитини (яка є основною біологічною потребою зростаючого організму), але і до зниження рівня фізичного і психо-емоційного стану дитини. Одним із шляхів вирішення цієї проблеми може бути залучення дитини до регулярних занять фізичними вправами з елементами оздоровчих технологій. У сучасних умовах все більшої популярності набувають елементи східних систем оздоровлення (хатха-його, йога-аеробіка, ушу, ци-гун та ін.), які сприяють зміцненню здоров’я та підвищенню рівня фізичної підготовленості, що є надзвичайно важливим для дітей 4 – 6 років. Адже фізична підготовленість є одним із чинників, що характеризують стан як фізичного, так і психічного здоров’я дитини. Для розробки основних положень занять з використанням східних оздоровчих систем, необхідно було визначити початковий рівень фізичної підготовленості досліджуваних груп дітей. У статті наведені дані щодо рівня розвитку фізичних здібностей вихованців 4 – 6 років закладів дошкільної освіти.
Своевременное психо-физическое развитие, уровень физического состояния ребенка во многом зависит от оптимального уровня двигательной активности. В учреждениях дошкольного образования созданы условия для обеспечения необходимых объемов двигательной деятельности контингента. Однако, в последнее время наблюдается снижение заинтересованности детей в занятиях физическими упражнениями, чрезмерное увлечение ими различными гаджетами, компьютерными играми. Все это приводит не только к уменьшению уровня двигательной активности ребенка (которая является основной биологической потребностью растущего организма), но и к снижению уровня физического и психо-эмоционального состояния ребенка. Одним из путей решения этой проблемы может быть привлечение ребенка к регулярным занятиям физическими упражнениями с элементами оздоровительных технологий. В современных условиях все большую популярность приобретают элементы восточных систем оздоровления (хатха-йогой, йога-аэробика, ушу, ци-гун и др.), которые способствуют укреплению здоровья и повышению уровня физической подготовленности, является чрезвычайно важным для детей 4 - 6 лет, поскольку физическая подготовленность является одним из факторов, характеризующих состояние как физического, так и психического здоровья ребенка. Для разработки основных положений занятий с использованием восточных оздоровительных систем, необходимо было определить начальный уровень физической подготовленности исследуемых групп детей. В статье приведены данные, позволяющие определить уровень развития физических способностей воспитанников 4 - 6 лет учреждений дошкольного образования.
Timely psycho-physical development, the level of physical condition of the child largely depends on the optimal level of motor activity. Conditions have been created in preschool education institutions to ensure the necessary volumes of motor activity for the contingent. However, recently there has been a decline in children's interest in exercise, their excessive fascination with various gadgets, computer games. All this leads not only to a decrease in the level of motor activity of the child (which is the main biological need of the growing organism) and, as a consequence, not only a decrease in physical condition, but also deterioration of the child's psycho-emotional state. One way to solve this problem may be to involve the child in regular exercise with elements of health technologies. In modern conditions, elements of oriental health systems (hatha-yoga, yoga-aerobics, wushu, qigong, etc.) are becoming increasingly popular, which promote good health and increase fitness, which is extremely important for children 4 - 6 years. After all, physical fitness is one of the factors that characterize the state of both physical and mental health of the child. To develop the basic provisions of classes using Eastern health systems, it was necessary to determine the initial level of physical fitness of the studied groups of children.
The article identifies and analyzes the level of development of physical abilities of pupils of 4 - 6 years of preschool education. Summarizing the results of the study of functional status and physical fitness, it should be noted that their performance in both girls and boys of three age groups lags behind the average values for children 4-6 years. Most indicators correspond to low and below average levels of development according to the State System of Tests of Ukraine, which indicates the low effectiveness of existing programs of education and upbringing in preschool institutions to optimize the physical condition of children.