У статтi розглянуто основнi напрямки профiлактики шкiдливих звичок серед пiдліткiв та молодi засобами рухової активностi. Напрямки профiлактики пагубних звичок повиннi складатися з трьох взаємоповʼязаних блокiв: психолого-педагогiчної дiагностики особливостей особистостi; засобiв i методів формування iнтересу до систематичних занять руховою активністю; диференційованого застосування фізичних вправ для корекцiї психоемоцiйного стану, пiдвищення рівня рухових здiбностей i функцiонального стану органiзму. Вивчення особистiсних особливостей вимагає пiдбору методик, що дозволяють не тiльки вивчити особистiснi особливостi iндивiда, але й встановити причини девiантної, асоцiальної поведінки. Пiдбір дiагностичних методик повинен передбачати вивчення: особливостей поведiнки пiдлiткiв, їх здiбностей, самопочуття, ставлення до навчання, стосункiв у сiмʼї, потреб та iнтересiв (в тому числi i негативних), фiзичного розвитку i фiзичної пiдготовленостi, ставлення до фiзкультурно-спортивної дiяльностi i прiоритетним видам цього роду занять. Впровадження основних напрямкiв профiлактики негативних звичок серед пiдлiткiв та молодi засобами рухової активностi в навчально-виховний та тренувальний процеси повинен сприяти значному збiльшенню кiлькості дітей, пiдлiткiв та молодi, регулярно займаються руховою активністю, як ефективними засобами запобiгання подальшого зростання шкiдливих звичок серед даної категорiї населення.
В статье рассмотрены основные направления профилактики вредных привычек среди подростков и молодежи средствами двигательной активности. Направления профилактики пагубных привычек должны состоять из трех взаимосвязанных блоков: психолого-педагогической диагностики особенностей личности; средств и методов формирования интереса к систематическим занятиям двигательной активностью; дифференцированного применения физических упражнений для коррекции психоэмоционального состояния, повышение уровня двигательных способностей i функционального состояния организма.
Изучение личностного особенностей требует подбора методик, позволяют не только изучить личностные особенности индивида, но и установить причины дэвиантного, асоциального поведения. Подбор диагностических методик должен предусматривать изучение: особенностей поведения подростков, их способностей, самочувствие, отношение к учебе, отношений в семье, потребностей и интересов (в том числе i отрицательных), физического развития и физической подготовленности, отношения к физкультурно-спортивной деятельности i приоритетным видам этого рода занятий. Внедрение основных направлений профилактики негативных привычек среди подростков и молодежи средствами двигательной активности в учебно-воспитательном и тренировочном процессах должен способствовать значительному увеличению количеств детей, подростков и молодежи, которые регулярно занимаются двигательной активностью, более эффективными средствами предотвращения дальнейшего роста вредных привычек среди данной категории населения.
The article discusses the main directions of the prevention of bad habits among adolescents and young people by means of physical activity. The study involved students of grade 8 (n = 61), grade 9 (n = 60), grade 10 (n = 49), grade 11 (n = 60) of Lutsk secondary schools № 2, 10, 16, 20 and students 1 year (n = 111) of the pedagogical faculty of the Volyn National University named after Lesya Ukrainka. The work used the analysis and generalization of scientific and methodological literature data, general scientific methods of the theoretical level, such as: analogy, analysis, synthesis, abstraction, induction, as well as general scientific methods of the empirical level: observation, questioning, experiment. The study of personality traits requires the selection of techniques, allows not only to study the personality traits of an individual, but also to establish the reasons for deviant, asocial behavior. The selection of diagnostic techniques should include the study of: behavioral features of adolescents, their abilities, well-being, attitude to study, family relationships, needs and interests (including i negative ones), physical development and physical fitness, attitudes to physical culture and sports activities i priority types this kind of occupation. The introduction of the main directions for the prevention of negative habits among adolescents and young people by means of physical activity in educational and training processes should contribute to a significant increase in the number of children, adolescents and young people who regularly engage in physical activity, more effective means of preventing the further growth of bad habits among this population category.