Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Мельнік, Анастасія Олександрівна
dc.date.accessioned 2023-11-01T12:16:51Z
dc.date.available 2023-11-01T12:16:51Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Мельнік, А. О. Формування культурного потенціалу у школярів / А. О. Мельнік // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць / За ред. О. В. Тимошенка. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2020. – Вип. 7К (127). – С. 71-74. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/42748
dc.description.abstract В статті визначено підходи формування культурного потенціалу: аксіологічний підхід, діяльнісний, семіотичний, структуролістичний, соціологічний, гуманістичний підходи. Визначено основні компоненти культурного потенціалу: когнітивний, емоційний, мотиваційний, вольовий. Культурний потенціал школярів являє собою складне структурне утворення, яке характеризується сукупністю всіх компонентів. Результатом формування культурного потенціалу у школярів є прояв ними певного рівня моральної культури. Сформувати культурно-моральний потенціал школярів можливо через активізацію їх навчальної діяльності. Активізація навчальної діяльності школярів - сукупність заходів, прийнятих з метою їх інтенсифікації та підвищення ефективності. Активізація здійснюється за 3 напрямками: педагогічний, соціально-психологічний, соціально-економічний. Активізація процесу навчання – це процес вдосконалення методів і організаційних форм навчальної діяльності, що забезпечує активну і самостійну теоретичну і практичну діяльність у всіх ланках навчального процесу. uk
dc.description.abstract В статье определены подходы формирования культурного потенциала: аксиологический подход, деятельностный, семиотический, структуролистичний, социологический, гуманистический подходы. Определены основные компоненты культурного потенциала: когнитивный, эмоциональный, мотивационный, волевой. Культурный потенциал школьников представляет собой сложное структурное образование, которое характеризуется совокупностью всех компонентов. Результатом формирования культурного потенциала у школьников есть проявление ими определенного уровня нравственной культуры. Сформировать культурно-нравственный потенциал школьников возможно из-за активизации их учебной деятельности. Активизация учебной деятельности школьников - совокупность мер, принятых с целью их интенсификации и повышения эффективности. Активизация осуществляется по 3 направлениям: педагогический, социально-психологический, социально-экономический. Активизация процесса обучения - это процесс совершенствования методов и организационных форм учебной деятельности, обеспечивающей активную и самостоятельную теоретическую и практическую деятельность во всех звеньях учебного процесса. uk
dc.description.abstract The article identifies approaches to the formation of cultural potential: axiological approach, activity, semiotic, structuralist, sociological, humanistic approaches. In the humanistic approach, attention is focused on man as a subject of moral culture. The personal approach characterizes a person in terms of active and creative terms, as a universal subject of the creative socio-historical process. In these approaches, attention is focused on the essential side of culture as a technology of human creation of their ancestral essence. The axiological approach allows us to determine the ultimate values on which the science of education is based. Activity - gives the opportunity to explore the essence, means and methods of pedagogical activities that ensure the achievement of these values. Personal - helps to identify current personal characteristics of the teacher as a subject of educational relations. The task of forming cultural potential, in our opinion, is to achieve the optimal combination of reproductive and creative elements. This combination creates a higher level of moral culture of the individual, which is usually characterized as the so-called moral wisdom - that is, the ability to ensure readiness for moral activity and the effective implementation of such readiness. The main components of cultural potential are identified: cognitive, emotional, motivational, volitional. The cultural potential of schoolchildren is a complex structural formation, which is characterized by the totality of all components. The result of the formation of cultural potential in schoolchildren is the manifestation of a certain level of moral culture. To form the cultural and moral potential of students is possible through the intensification of their educational activities. Intensification of educational activities of schoolchildren - a set of measures taken to intensify them and increase efficiency. Activation is carried out in 3 areas: pedagogical, socio-psychological, socio-economic. Activation of the learning process is a process of improving the methods and organizational forms of educational activities, which provides active and independent theoretical and practical activities in all parts of the educational process. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова uk
dc.subject культура uk
dc.subject потенціал uk
dc.subject компоненти uk
dc.subject активізація uk
dc.subject навчання uk
dc.subject школяр uk
dc.subject потенциал uk
dc.subject компоненты uk
dc.subject активизация uk
dc.subject обучение uk
dc.subject школьник uk
dc.subject culture uk
dc.subject potential uk
dc.subject components uk
dc.subject activation uk
dc.subject training uk
dc.subject schoolchild uk
dc.title Формування культурного потенціалу у школярів uk
dc.title.alternative Формирование культурного потенциала у школьников uk
dc.title.alternative Formation of cultural potential in schoolchildren uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc 378.147.091.33 – 027.22: 796] : 17.022.1


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу