Стаття присвячена дослідженню ступеня прояву силових здібностей учнів 6-7-х класів закладів загальної середньої освіти. Рівень силової підготовленості визначався за результатами виконання згинання та розгинання рук в упорі лежачи (кількість разів), піднімання тулуба в сід з положення лежачи на спині за 30 секунд (кількість разів) та стрибка у довжину з місця (см). Висновки: 1. Результати дослідження вказують на те, що рівень силових здібностей за результатами виконання трьох тестів в цілому відповідає «достатньому» рівню компетентності у хлопців та «середньому» у дівчат. 2. Аналіз показників у віковому аспекті показав, що досліджувані 7-го класу демонструють якісно вищі дані ніж досліджувані 6-го класу. 3. Дослідження результатів у статевому аспекті виявило значне переважання у результатах хлопців над результатами дівчат як 6-го, так і 7-го класу.
Статья посвящена исследованию степени проявления силовых способностей учащихся 6-7-х классов учреждений общего среднего образования. Уровень силовой подготовленности определялся по результатам выполнения сгибания и разгибания рук в упоре лежа (количество раз), поднимание туловища в сед из положения лежа на спине за 30 секунд (количество раз) и скачка в длину с места (см). Выводы: 1. Результаты исследования указывают на то, что уровень силовых способностей по результатам выполнения трех тестов в целом соответствует «достаточном» уровню компетентности у ребят и «среднем» у девочек. 2. Анализ показателей в возрастном аспекте показал, что исследуемые 7-го класса демонстрируют качественно выше данные чем исследуемые 6-го класса. 3. Исследование результатов в половом аспекте выявило значительное преобладание в результатах мальчиков над результатами девочек как 6-го, так и 7-го класса.
The article is devoted to the study of the manifestation degree of power abilities of the 6th-7th-grade pupils of general secondary education institutions. Insufficient development of force leads to the development of metabolic disorders, diseases of the spine, and disorders of functions of abdominal organs. Physical loads of the power direction positively affect the reduction of neurosis, psycho-emotional overloads, and adaptation to living conditions. The purpose of the research is to determine the level of physical fitness of 12-13-year-old pupils. Research methods: theoretical analysis and generalization, pedagogical testing, methods of mathematical statistics. Organization of the research. Pupils of the 6th and 7th grades of Kharkiv comprehensive school of the I-III degrees No. 57, in the number of 55 persons, took part in the research. Results of the research. The level of force preparation was determined by the results of arm bending and extension dorsal position (number of times), sit-up dorsal position in 30 seconds (number of times), and standing long-jump (cm). Comparing the data of arm bending and extension dorsal position with the standards, the “low” level of development of muscle strength of the upper shoulder girdle and the “average” level of the 6th-grade boys was established predominantly; according to the indicators of sit-up dorsal position in 30 s, the level of development of abdominal muscle strength at boys of both grades corresponds to the “high” level of competence, and at girls - to the “sufficient” level; according to the indicators of standing long-jump, the development of muscle strength of the lower extremities meets the “sufficient” level of competence among boys and the “average” at girls. Conclusions: 1. The results of the research indicate that the level of power abilities corresponds to the “sufficient” level of competence among boys and the “average” among girls by the results of three tests as a whole. 2. Analysis of the indicators in the age aspect showed that the 7th-grade researched pupils showed qualitatively higher data than the 6th-grade pupils. 3. The study of results in the sexual aspect found a significant predominance in the results of boys over the results of girls both the 6th grade and the 7th grade.