У статті автор наголошує, що спілкування є необхідною умовою існування людини, без якого неможливе повноцінне формування як розвиненої особистості, так компетентного фахівця в цілому. Розглянуто комунікативні уміння та комунікативну компетентність як головну складову управлінської компетентності менеджерів спортивної діяльності. Проаналізовано низку наукових праць щодо комунікативної та управлінської компетентності менеджерів. Визначено поняття «компетенція» та «компетентність». Виділено головні комунікативні уміння менеджерів спортивної галузі. Визначено й проаналізовано основні аспекти комунікативної компетентності фахівця взагалі та основні проблеми формування управлінської компетентності менеджерів спортивної діяльності. Підготовка менеджерів спортивної діяльності вимагає від них не тільки глибоких творчих знань і певних практичних навичок у вирішенні різних управлінських завдань і ситуацій, а й уміння спілкуватися, поводити себе в суспільстві, проводити наради, ділові бесіди, не втрачати самовладання та впевнено вести розмову.
В статье автор отмечает, что общение является необходимым условием существования человека, без которого невозможно полноценное формирование как развитой личности, так компетентного специалиста в целом. Рассмотрены коммуникативные умения и коммуникативная компетентность как главная составляющая часть управленческой компетентности менеджеров спортивной деятельности. Проанализированы ряд научных трудов по коммуникативной и управленческой компетентности менеджеров. Определено понятие «компетенция» и «компетентность». Выделены главные коммуникативные умения менеджеров спортивной отрасли. Определены и проанализированы основные аспекты коммуникативной компетентности специалиста вообще и основные проблемы формирования управленческой компетентности менеджеров спортивной деятельности. Подготовка менеджеров спортивной деятельности требует от них не только глубоких творческих знаний и определенных практических навыков в решении различных управленческих задач и ситуаций, но и умение общаться, вести себя в обществе, проводить совещания, деловые беседы, не терять самообладания и уверенно вести переговоры.
The development of society in modern conditions is impossible to imagine without such a social phenomenon as communication. Communication becomes the object of study of the philosophical, sociological, political, pedagogical levels, and this is absolutely logical and natural, because one of the determining factors of human society is communication. For a sports manager, professional competence consists of many components, skills: managerial, organizational, communicative, cultural, informational, analytical, etc. Communication skills are an integral part of the managerial competence of a sports manager. One of the most important conditions of a modern manager is constant interaction with other people. The essential trait that a manager of any level needs is sociability. The development of managerial communication skills is an urgent problem, the solution of which is important both for a particular manager and for society as a whole. In the article the author emphasizes that communication is a necessary condition for human existence, without which the full formation of both a developed personality and a competent specialist in general is impossible. Communicative skills and communicative competence as the main component of managerial competence of sports managers are considered. A number of scientific papers on the communicative and managerial competence of managers are analyzed. The concepts of "competence" and "competency" are defined. The main communication skills of sports managers are highlighted. The basic aspects of communicative competence of the specialist in general and the main problems of formation of managerial competence of managers of sports activity are defined and analyzed. Training sports managers requires not only deep creative knowledge and certain practical skills in solving various management tasks and situations, but also the ability to communicate, behave in society, hold meetings, business conversations, not lose self-control and have a confident conversation.