У процесі підготовки майбутніх учителів фізичної культури особливо гостро стоїть питання формування у них здатності забезпечувати проведення з учнями активного дозвілля. Напрямком вирішення зазначеного завдання є оновлення програмно-методичного забезпечення їх підготовки до впровадження анімаційних технологій у позакласній роботі. У статті розкрито особливості змісту навчання майбутніх учителів фізичної культури анімаційних технологій позакласної роботи. Успішна реалізація анімаційно-гурткової роботи залежить від вектору побудови освітнього процесу підготовки майбутніх фахівців. Вивчення таких навчальних дисциплін, як «Теорія і методика позакласної та позашкільної роботи», «Професійна майстерність керівника гуртка», «Методика анімаційної роботи» суттєво доповнюють систему навчання майбутніх учителів фізичної культури. Зазначені дисципліни входять до циклу вибіркових і забезпечують формування індивідуальної траєкторії навчання студентів анімаційних технологій гурткової роботи. Їх поетапне вивчення спрямоване на практичне формування у майбутніх учителів фізичної культури досвіду роботи організатора фізкультурно-оздоровчих, спортивно-масових заходів, керівника гуртка та секції; формування готовності до впровадження анімаційних технологій організації активного відпочинку учнів.
В процессе подготовки будущих учителей физической культуры особенно остро стоит вопрос формирования у них способности обеспечивать проведение с учащимися активного досуга. Направлением решения указанной задачи является обновление программно-методического обеспечения их подготовки к внедрению анимационных технологий во внеклассной работе. В статье раскрыты особенности содержания обучения будущих учителей физической культуры анимационных технологий внеклассной работы. Успешная реализация анимационно-кружковой работы зависит от вектора построения образовательного процесса подготовки будущих специалистов. Изучение таких учебных дисциплин, как «Теория и методика внеклассной и внешкольной работы», «Профессиональное мастерство руководителя кружка», «Методика анимационной работы» существенно дополняют систему обучения будущих учителей физической культуры. Указанные дисциплины входят в цикл выборочных и обеспечивают формирование индивидуальной траектории обучения студентов анимационных технологий кружковой работы. Их поэтапное изучение направлено на практическое формирование у будущих учителей физической культуры опыта работы организатора физкультурно-оздоровительных, спортивно-массовых мероприятий, руководителя кружка и секции; формирование готовности к внедрению анимационных технологий организации активного отдыха учащихся.
Currently, the priority tasks of the state policy of Ukraine are the constant improvement of the quality of education, updating its content and organizational forms of the educational process. In the process of training of physical education future teachers, the particularly acute issue is the formation of their ability to provide active leisure time with students. The direction of solving this issue is updating the program and methodological support of their training to the introduction of animation technologies in extracurricular activities. The article reveals the training content peculiarities of animation technologies in extracurricular work of physical education future teachers. Structurization of educational material content aims at achieving the learning process goal and includes a combination of a linear and concentric arrangement of educational material highlighting the integration links and integrated problems (learning topics); various didactic theories combination of selection and structurization of the educational material content; block-modular approach to the construction of the curricula content, topics and integrated issues. The successful realization of animation circle activities depends on the vector of the educational process construction of future specialists training. Studying such disciplines as “Theory and methods of extracurricular and extra school activities”, “Professional skill of a circle head”, “Methods of animation work” significantly complement the system of future physical education teachers training. The specified disciplines belong to the selective cycle and provide the formation of student individual learning trajectory of animation technologies of circle work. Studying disciplines “Theory and methods of extracurricular and extra school activities” and “Professional skill of a circle head” aims at the practical formation of experience of an organizer of physical culture and health, sports mass events, head of circle or section in future teachers of physical education. The task of the discipline “Methods of animation work” is to ensure the theoretical and practical readiness of future teachers of physical education to implement animation technologies for active recreation organization. Gradual study of specified disciplines corresponds to the principles of the educational process structuring: accessibility, throughness, continuity and logical sequence of the complexity of educational content, considering the interdisciplinary approach.