У дисертації представлено методичну систему формування прогностичних умінь в учнів основної школи у процесі вивчення хімії та виділено її складові: блок «діяльність учня» і блок «діяльність учителя», які пов’язані між собою суб’єкт-суб’єктними відносинами. Визначено такі дидактичні умови, спрямовані на формування вмінь прогнозувати у процесі навчання хімії: формування провідних типів навчальних прогнозів; використання засобів формування прогностичних умінь – прогностичних завдань, задач-малюнків, творчих завдань і хімічного експерименту; використання дослідницьких, проблемних методів, інтерактивних технологій; впровадження організаційних форм навчання прогнозуванню − уроків-досліджень і практичних робіт; реалізація дидактичних підходів: системного, діяльнісного, проблемного, особистісно зорієнтованого та дидактичних принципів; обов’язкове проходження етапів формування прогностичних умінь; методична підготовка вчителя до організації прогностичної діяльності.
В диссертации представлена методическая система формирования прогностических умений в учащихся в процессе изучения химии в основной школе, определены дидактические условия организации учебной деятельности учащихся, направленные на формирование умений прогнозировать химические факты и закономерности.
Проведен теоретический анализ состояния исследуемой проблемы в отечественной и зарубежной методической литературе, изучен опыт работы учителей общеобразовательных школ. В ходе работы над диссертационным исследованием отобран и структурирован учебный материал, необходимый для формирования прогностических умений, выделены компоненты прогностической деятельности учащихся, типы учебных прогнозов, уровни сформированности прогностических умений, этапы деятельности учителя по организации прогностической деятельности учащихся. Представлена классификация учебных прогнозов.
The methods of basic school learners’ prognostication skills formation in the process of teaching chemistry are introduced in the thesis. Methodological system of learners’ prognostication skills formation has been developed and its components have been pointed out: the block “learners’ activity” and the block “teachers’ activity”, which are interconnected by subject-to-subject relations. Didactic conditions of learners’ educational activity organization, which is aimed at the prognostication skills formation in the process of teaching chemistry, have been determined. They are: the formation of the learning prognoses leading types; the use of prognostication skills formation means – prognostication tasks, assignments in pictures, creative tasks and chemical experiment; the implementation of research, problem methods, interactive practices; introduction of
organizational forms of teaching prognostication – research classes and practical works; realization of systematic, action, problem, individual didactic approaches and didactic principles; obligatory completion of the prognostication skills formation stages, methodological training of a teacher in organization of prognostication activity. It is theoretically grounded and experimentally proved that maintenance of didactic conditions in the process of teaching chemistry allows implementing of the developed methodological system of prognostication skills and carrying out of the systematic approach to the organization of learners’ prognostication activity.