У дисертації представлено концептуально-методичний підхід до розв’язання проблеми формування граматично правильного мовлення в дітей дошкільного віку; науково обґрунтовано й опрацьовано лінгводидактичну модель, що була реалізована за такими етапами: пропедевтичнопревентивний, репродуктивно диференційований, нормативно-адаптивний і діяльнісно-творчий. Уперше виокремлено та описано своєрідні етапи оволодіння дітьми правилами словозміни, формотворення й способами словотворення, які різняться передусім змістом і ступенем усвідомлення мовних узагальнень; одержано нові дані щодо обсягу, кількісного та якісного складу лексики сучасної дитини дошкільного віку; з’ясовано особливості формування граматично правильного мовлення в онтогенетичному розвитку дитини. Уточнено зміст феномена “граматична правильність мовлення”; визначено педагогічні умови, що сприяють підвищенню рівня оперування дошкільниками граматичними категоріями; вдосконалено систему методичної роботи з педагогічними кадрами. Дістали подальшого розвитку теорія і методика формування граматично правильного мовлення дітей дошкільного віку, а також система роботи, яка ґрунтується на пропедевтичному засвоєнні дітьми широкого кола дотеоретичних знань практичної граматики на рівні усвідомлення і вживання граматичних категорій у зв’язному мовленні. Доведено доцільність застосування системи цілеспрямованої роботи щодо формування граматично правильного мовлення.
В диссертации представлен концептуально-методический подход к решению проблемы формирования грамматически правильной речи у детей дошкольного возраста; научно обоснована и апробирована лингводидактическая модель, которая была реализована с помощью таких этапов: пропедевтико-превентивного, репродуктивно-дифференцированного, нормативно-адаптивного и деятельностно-творческого. Впервые выделены и описаны своеобразные этапы овладения детьми
правилами морфологии и способами словообразования, которые отличаются, прежде всего, содержанием и степенью осознания языковых обобщений. Получены новые данные относительно объема, количественного и качественного состава лексики современного ребёнка дошкольного возраста; определены стадии генезиса грамматических категорий в речи дошкольников; выяснены особенности формирования грамматически правильной речи в онтогенетическом развитии ребёнка; уточнено содержание феномена “грамматически правильная речь”; определены педагогические условия, способствующие повышению уровня оперирования дошкольниками грамматическими категориями; усовершенствована система методической работы с педагогическими кадрами; получила последующее развитие теория формирования грамматически правильной речи у дошкольников; доказана целесообразность применения системы работы по целенаправленному формированию грамматически правильной речи.
In the dissertation conceptually-methodical approach to the solution of problem of forming of grammatically correct speech of preschool age children is represented; lingvodidactic model, that consists of three stages: propaedeutic-preventive, reproductive-differentiative, normative-adaptive and activecreative, is scientifically grounded and approved. The original stages of mastering of the rules of wordchange, form-building and methods of word-formation, that differ in content and degree of awareness of linguistic generalizations by children is firstly selected and described; new data to a volume, quantitative and qualitative composition of vocabulary of a modern child of preschool age are obtained. Stages of genesis of grammatical categories in the speech of preschool age children defined; the features of forming grammatically correct speech in ontogenetically development of a child are found out. The phenomenon “grammatical correctness of speech” is specified; pedagogical terms, that favour the rise of the level of usage of grammatical categories by preschool age children, are determined; the system of methodical work with pedagogical personnel is improved. The theory, structure and methods of forming grammatically correct speech of preschool age children, also the system of work, that is founded on the propaedeutic mastering of broad pretheoretical knowledge of practical grammar at the level of awareness and usage of grammatical categories by the children in the coherent speech got subsequent development. The expediency of application of the system of purposeful work as to forming of grammatically correct speech is proved.