Дисертація присвячена актуальній проблемі теорії та методики навчання – диференціації форм, засобів і методів фізичної культури. Виявлено особливості вікового формування основних рухових (фізичних) здібностей дівчаток початкової школи відповідно до їхнього соматичного типу конституції (соматотипу), що є підґрунтям для розробки диференційованого, з урахуванням соматотипу, фізичного виховання досліджуваного контингенту учнів. Визначено структуру рухових здібностей дівчаток 7-10 років у кожному віці, обумовлену соматотипологічними розбіжностями школярок. Це дало можливість виявити часові співвідношення провідних факторів, необхідних для програмування диференційованого розвитку рухових здібностей дівчаток. Виявлено вікові особливості сумарної й парної взаємодії показників соматотипу та показників рухових здібностей школярок 7-10 років, що дало можливість розробити диференційовані нормативи їх фізичної підготовленості. Удосконалено технологію визначення соматотипу дівчаток початкової школи варіантом кількісної оцінки компонентів маси тіла.
Диссертация посвящена актуальной проблеме обучения – дифференциации форм, средств и методов физической культуры. Развитие двигательных (физических) способностей школьников, в том числе и у девочек начальной школы, является залогом их здоровья. Поэтому исследования путей, которые учитывают индивидуальнотипологические особенности учеников и на этой основе программирование развития их двигательных способностей, имеет важное теоретическое и практическое значение.
Master’s thesis devoted to the uptodate problem of theory and methods of studing, to form, facilities and mеthods differentiation of physical culture. There was revealed the pecularity of aged formation of main motional (physical) abilities in girls of Primary school, according to their somatical type of physique, which is going to be the substratum for development the defferential physical training of researched pupil’s contingent. There was determined the structure of motional abilities of girls with age from 7 to 10 in every year, conditioned by divegence of girls somatic type. It has given the possibility to reveal time correlation of main factors, which are necessary for programmation of differential development of girl’s motional abilities. There was revealed aged pecularity of total and pair interaction of somatic type indicators and indicators of motional abilities of school girls aged from 7 to 10, which has given the possibility to develop the differential standards of their physical preparation. There was improved the technology for determination the somatic type of girls from primary school by variant of cordinal valuing the components of body weight.