ISSN: 2310-8290
dc.contributor.author | Шуба, Л. В. | |
dc.contributor.author | Захаріна, Є. А. | |
dc.contributor.author | Шуба, В. В. | |
dc.contributor.author | Шуба, В. О. | |
dc.date.accessioned | 2023-10-27T11:02:40Z | |
dc.date.available | 2023-10-27T11:02:40Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Казкотерапія, як засіб нівелювання тривожності для дітей початкової школи / Л. В. Шуба, Є. А. Захаріна, В. В. Шуба, В. О. Шуба // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць / За ред. О. В. Тимошенка. - Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2023. – Вип. 10 (170). – С. 169-173. | uk |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/42677 | |
dc.description.abstract | Здоров'я є важливим аспектом особистості, який безпосередньо впливає на якість життя. Збереження та підтримка здоров'я дітей, підвищення рівня фізичної активності, розвиток та подальше удосконалення основних фізичних якостей є основними завданнями фізичного виховання молодших школярів і пріоритетними напрямами розвитку нашого суспільства. Оздоровчі, педагогічні та виховні завдання мають бути вирішені в комплексі, оскільки саме це сприяє ефективному і багатогранному впливу на розвиток учнів початкової школи. Сучасні технології нівелювання тривожності та для якісного життя молодших школярів почали використовувати казкотерапію. Ця терапевтична методика розглядає різні аспекти казок, включаючи символіку, мораль, алегорії та ідентифікацію персонажів, з метою надання підтримки клієнтам у розвитку, розумінні власних емоцій і переживань, а також зміні їхнього сприйняття світу. Казки мають вплив на особистість через різноманітні механізми. Вони допомагають описати глибокий досвід переживання емоційних криз, які є характерними для розвиваючоїся людини. На несвідомому рівні казки активують адаптаційні механізми, що сприяють подоланню стресу. Крім того, казки навчають дітей продуктивно переживати страх, що допомагає зберегти психічну цілісність. | uk |
dc.description.abstract | The decline in children's health in Ukraine is significantly influenced by several factors, including economic instability in the country, environmental pollution, inadequate nutrition, and a lack of healthcare interventions. Lifestyle plays a particularly crucial role. Health is an integral aspect of an individual's well-being and directly impacts their quality of life. Preserving and enhancing the health of students, increasing their levels of physical activity, and fostering the development and improvement of fundamental physical qualities are the primary objectives of physical education for elementary school children. These objectives align with the priority goals of our society. To achieve effective and multifaceted improvements in the development of elementary school children, health-enhancing, pedagogical, and educational tasks must be addressed comprehensively. Modern technologies for leveling anxiety and for quality life of younger schoolchildren began to use fairy tale therapy. The essence of fairy-tale therapy is to create a special mental space in which the child's fantasies become similar to reality and contribute to overcoming his fears and complexes. On the example of positive characters, the child learns to act correctly; negative heroes of fairy tales point out to her patterns of inappropriate behavior. This therapeutic technique examines various aspects of fairy tales, including symbolism, morals, allegories, and character identification, with the goal of supporting clients in developing, understanding their own emotions and experiences, and changing their perception of the world. The mechanisms of the impact of fairy tales on individuals are outlined as follows: fairy tales depict profound emotional crises experienced by individuals; they exert their influence on an unconscious level and trigger adaptive mechanisms to assist in coping with stress; fairy tales teach children how to effectively conquer their fears, enabling them to preserve their psychological well-being. | uk |
dc.language.iso | uk_UA | uk |
dc.publisher | Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова | uk |
dc.subject | учні | uk |
dc.subject | методика | uk |
dc.subject | оздоровча технологія | uk |
dc.subject | тривожність | uk |
dc.subject | primary school children | uk |
dc.subject | methodology | uk |
dc.subject | health technology | uk |
dc.subject | anxiety | uk |
dc.title | Казкотерапія, як засіб нівелювання тривожності для дітей початкової школи | uk |
dc.title.alternative | Fairy tale therapy, as an anxiety reducer for primary school children | uk |
dc.type | Article | uk |
dc.identifier.udc | 796.34: 371.01 | |
dc.identifier.doi | 10.31392/NPU-nc.series15.2023.10(170).35 |