В статті запропоновано та обґрунтовано модель культурно-освітньої спадщини давньогрецьких Олімпійських ігор (Модель), що включає наступні елементи: суб’єктів та об’єкти культурно-освітньої спадщини Ігор; механізми та форми збереження спадщини, основні функції. Розроблена Модель дозволяє отримати комплексне уявлення про значення Олімпійських ігор Стародавньої Греції для сучасного суспільства, їх місце та роль в житті теперішнього соціуму; провести паралелі між соціальними потребами, орієнтирами, традиціями, віруваннями стародавніх греків та представників сучасної спільноти, відслідкувати та усвідомити зв’язок поколінь, оцінити роль спортивного та олімпійського руху в житті світового співтовариства в різні періоди історії, що, в свою чергу, сприяє гуманітарному розвитку як окремого індивіда, так і суспільства загалом.
Ancient Greek civilization has had a more significant impact on the life of the modern world than any other. This is due to the fact that the ideals and values underlying the ancient Greek civilization, as history has shown, are eternal and attractive to mankind, and its achievements in various fields of activity were outstanding. One of the most striking examples of the preservation of the ancient Greek heritage and its penetration into modern life is the Olympic Games. Purpose: to highlight the place and role of the cultural and educational heritage of the ancient Greek Olympic Games in the process of humanitarian development of modern society by developing a model of the cultural and educational heritage of the Games. Research methods: theoretical analysis and synthesis of scientific and methodological literature, synthesis, interviews with experts (n=54). Results. The developed model includes the following elements: subjects and objects of the cultural and educational heritage of the Games; mechanisms and forms of heritage preservation, main functions. The model allows to get a comprehensive picture of the place, role and importance of the ancient Greek Olympic Games for modern society; to draw parallels between the social needs, traditions, beliefs of the ancient Greeks and representatives of the modern world, to trace and realize the connection between generations, to assess the role of the Olympic movement in the life of the world community in different periods of history, which, in turn, contributes to the humanitarian development of both individuals and society as a whole.