Дисертація присвячена проблемі вивчення шляхів становлення та розвитку корекційної педагогіки і психології в Україні на основі аналізу наукової діяльності І. О. Сікорського. Розкрито основні положення його наукової концепції, що мали найбільший вплив на становлення та розвиток вітчизняної дефектології. Доведено, що І. О. Сікорський вперше у світовій практиці поклав в основу наук, які вивчають дитячу патологію й психологію, цілісний антропологічний підхід, вказавши на взаємозв'язок медико-психологічних і педагогічних аспектів у практиці навчання й виховання даної категорії дітей та запропонував створити науку (дефектологію), як суміжну галузь знань, де перетинаються ці аспекти. Одержані результати свідчать, що наукова спадщина І. О. Сікорського є невід’ємною частиною історії світової педагогіки та психології. Введенні в обіг нові наукові матеріали та факти доповнюють картину становлення й розвитку вітчизняної дефектології і можуть бути використані при викладанні та підготовці підручників з її історії.
The dissertation is dedicated to exploration of the development and progress of corrective pedagogy and psychology in Ukraine based on analysis of the scientific activity of I. O. Sikorskyi. The thesis reveals fundamental provisions of his scientific concept, which had a major influence on development of the national special education. It is proven that I. O. Sikorskyi was the first world scientist who applied comprehensive anthropological approach to the sciences related to child pathology and psychology, and highlighted interdependence between medical, psychological and pedagogical aspects in education and up-bringing of disable children, as well as offered to establish a separate science (defectology) as an integral field of knowledge combining those aspects. Obtained results prove that scientific legacy of I. O. Sikorskyi presents an essential part of the history of world pedagogy and psychology. Introduced scientific materials and facts supplement the picture of national special education development and can be used for lecturing and comprising manuals on history of pedagogy.