Дисертація присвячена дослідженню актуальної проблеми - визначенню дидактичних засад застосування інтерактивних методів у процесі навчання молодших школярів. Розглянуто еволюцію становлення інтерактивних методів навчання, уточнено сутність поняття „інтерактивні методи навчання”, визначено їх структуру, розроблено класифікацію за критеріями чисельності учасників, характеру завдань, методичної мети та етапу уроку. Визначено дидактичні засади застосування інтерактивних методів навчання молодших школярів (цілі процесу навчання, принципи навчання, основні дидактичні умови; зміст навчання; інтерактивні методи навчання; навчальну діяльність на уроці; удосконалену комунікативну компетенцію, цілі процесу навчання – 2), розроблено, обґрунтовано й експериментально
перевірено системно-методичну модель їх реалізації.
The thesis is dedicated to establishing didactic fundamentals of the use of interactive teaching methods in teaching English and Ukrainian to elementary students. The model of the implementation of didactic principles of the use of interactive teaching methods in teaching English and Ukrainian to elementary students is substantiated and experimentally verified, in which the goals of the process of teaching, teaching principles, major didactic prerequisites; the substance of language teaching; interactive teaching methods; learning activities within the lesson; language communicative competence; and the aims of the educational process are delineated. The work identifies and substantiates perspective tendencies of the implementation of the use of interactive teaching methods in teaching English and Ukrainian to elementary students. A classification of interactive methods was developed using the criteria of quantity, character of tasks, methodic objective and lesson phase, which opened up opportunities for the increase of effectiveness of forming language communicative competence with elementary students.
The thesis determines theoretical provisions with regards to the essence of the notions “interactive methods”, “interaction” and the peculiarities of the interactive method structure and the teaching process with the use of interactive methods.