Дисертація присвячена теоретичному обґрунтуванню та експериментальній перевірці умов формування соціокультурної компетенції майбутніх учителів іноземних мов у процесі професійної підготовки у вищій школі на основі системного і комунікативно-діяльнісного підходів. У результаті дослідження визначено структуру соціокультурної компетенції майбутнього вчителя, що складається з єдності трьох компонентів і відповідних їм країнознавчої, лінгвокраїнознавчої та соціолінгвістичної компетенцій. Розроблено рівні, критерії та показники сформованості соціокультурної компетенції, вироблено комплекс способів, засобів та прийомів її формування. З’ясовано комплекс педагогічних умов, які впливають на успішність процесу формування соціокультурної компетенції майбутніх учителів іноземних мов вищих педагогічних навчальних закладів та експериментально перевірено їх ефективність. Розроблено й апробовано програму спецкурсу “Формування соціокультурної компетенції майбутніх учителів іноземних мов”.
The dissertation presents theoretical substantiation and experimental approbation of the formation of the foreign language social-cultural competence of future foreign language teachers in the process of professional training in high school on the bases of systematic and communicative way of teaching. In result of research the structure of the foreign language social-cultural competence of the future teacher is defined, that consists of unity of three components and corresponding to area knowledge competence, lingua area knowledge competence and sociolinguistic competence. The levels, criteria and parameters of shaping the foreign language social-cultural competence are worked out as well as the complex of methods, means and ways of its formation. The pedagogical conditions that influence the success of the process of formation of the foreign language social-cultural competence of the students of high pedagogical educational institutions according to the way they study foreign language was experimentally proved that these special conditions work. The programme of special course “The Formation of foreign language socialcultural competence of the future teachers” is worked out and tested.