Дисертацію присвячено проблемі формування музичного мислення підлітків у позашкільних навчальних закладах. Виділено та обґрунтовано сутність, зміст і функції музичного мислення підлітків, що визначається як динамічноінтегративна властивість особистості, що характеризується взаємодією і взаємозалежністю пізнавальної, емотивної, аксіологічної, комунікативної, рефлексивної, перетворювальної його функцій у реалізації поліаспектної художньо-творчої діяльності. Визначено критерії, показники та рівні сформованості музичного мислення підлітків відповідно до змістово-функціональної структурованості та специфіки особливостей досліджуваного феномену.
The topic of the dissertation is the formation of musical thinking in adolescents in non-school educational establishments. This works highlights and evidently justifies the exact nature, content and functionality of musical thinking in adolescents, which is defined as a dynamic-integrative properties of the individual and is characterized by the interaction and interdependence of his cognitive, emotional, axiological, communicative, reflective and transformative functions in the process of implementation of it's multifaceted artistic and creative activities. The dissertation successfully defines the criteria, indicators and levels of development of musical thinking in adolescents in accordance with the semantic-functional structure and specific features of the studied phenomenon.