У статті обґрунтовано доцільність системного підходу до формування цифрової компетентності педагога. Сформульовано основні вимоги системного підходу, визначено категорії системи, її цілі та властивості. Визначено алгоритм дослідження розвитку складних систем, шляхи аналізу процесів розвитку системи та їх основні властивості. Виявлено базові характеристики системи формування цифрової компетентності педагога (категорії стану та конструювання системи, спосіб існування системи; характер детермінації та взаємодії елементів тощо). Систему визначено як координаційно-ієрархічну та надскладну, оскільки вона містить велику кількість складних систем. За типом структури система формування цифрової компетентності педагога визначена нами як чарункова та поліфункціональна. Виявлено, що для системи характерна нелінійна траєкторія розвитку. Обрано основні види зв’язків системи такі як порядковий, композиційний та топологічний. Охарактеризовано такі властивості системи як гетерогенність, інформаційність, інноваційність та оптимальність. Побудовано каскад підсистем за масштабами об’єкта моделювання (мікромасштабну, мезомасштабну та макромасштабну), оскільки за рівнем побудови системи вона є тринарною, тобто складається з фрактальних трикутників. Передбачено декілька представлень моделі системи за формою (графічну, числову, логічну, математичну та комп’ютерну).
The article substantiates the expediency of a systematic approach to the formation of a teacher's digital competence. The main requirements of the system approach are formulated, the categories of the system, its goals and properties are defined. The algorithm for the study of the development of complex systems, the ways of analyzing the processes of system development and their main properties are defined. The basic characteristics of the system of formation of digital competence of the teacher are revealed (categories of state and construction of the system, way of existence of the system; nature of determination and interaction of elements, etc.). The system is defined as coordination-hierarchical and hyper-complex because it contains a large number of complex systems. According to the type of structure, the system of forming the teacher's digital competence is defined as multi-functional and multi-functional. It is found that the system is characterized by a non-linear development trajectory. The main types of connections of the system are selected as ordinal, compositional and topological. Such properties of the system as heterogeneity, informativeness, innovativeness and optimality are characterized. A structure of subsystems is built according to the scales of the modeling object (microscale, mesoscale, and macroscale), since the level of construction of the system is ternary, that is, it consists of fractal triangles. There are several representations of the system model by form (graphic, numerical, logical, mathematical and computer).