У статті охарактеризовано різні види структурно-логічних схем, що використовуються при викладанні таких дисциплін, як аналітична, токсикологічна, органічна та біологічна хімії. Розглянуто особливості окремих видів структурування навчальної інформації та доцільність їх використання відповідно до тем дисципліни, форм та методів навчання. Окреслено вимоги до побудови опорних конспектів, фреймових моделей, граф-схем, логічних та продукційних моделей, які дозволяють зробити їх використання у освітньому процесі ефективним, зручним і зрозумілим для здобувачів освіти. Застосування структурно-логічних схем дозволяє реалізувати такі важливі завдання, що є актуальними при викладанні хімічних дисциплін у вищій школі: доносити складний та об’ємний навчальний матеріал до здобувачів освіти у зручній для сприйняття, логічно організованій, компактній формі. Проаналізовано ефективність поєднання структурно-логічних схем з іншими методами навчання хімічних дисциплін та значення такого підходу для оптимізації освітнього процесу, забезпечення його індивідуалізації з урахуванням типу сприйняття інформації та мислення кожного здобувача освіти.
The article describes various types of structural and logical schemes used in teaching of such disciplines as analytical, toxicological, organic and biological chemistry. The features of certain types of structuring educational information and the expediency of their use in accordance with the topics of the discipline, forms and methods of education are considered. The requirements for the construction of reference summaries, frame models, graph diagrams, logical and production models are outlined, which make their use in the educational process effective, convenient and understandable for students. The use of structural and logical schemes allows implementing such important tasks that are relevant in teaching of chemical disciplines at higher educational institutions: to convey complex and voluminous educational material to students in an easy-to-understand, logically organized, and compact form. It has been analysed the effectiveness of combining structural and logical schemes with other methods of teaching chemical disciplines and the importance of such an approach for optimizing the educational process, ensuring its individualization, taking into account the type of information perception and thinking of each student.