У статті проаналізовано окремі аспекти підготовки вчителів до роботи в інклюзивному освітньому середовищі, розкрито питання формування у майбутніх учителів початкових класів інклюзивної компетентності з досвіду роботи кафедри теорії і методики викладання природничо-математичних дисциплін у дошкільній, початковій і спеціальній освіті факультету початкового навчання Харківського національного педагогічного університету імені Г.С. Сковороди. Виділено напрямки формування інклюзивної компетентності здобувачів вищої освіти: у процесі викладання обов’язкових дисциплін, на яких здобувачі ознайомлюються з особливостями дітей з особливими освітніми потребами за нозологіями (з порушеннями інтелектуального розвитку, з порушеннями слуху, з розладами аутистичного спектру, з порушеннями зору, з порушеннями опорно-рухової системи, гіперактивні діти), набувають умінь в організації та методики навчання учнів таких освітніх галузей, як «Математика», «Я досліджую світ», «Дизайн і технології» в умовах інклюзивного класу; у процесі викладання вибіркових дисциплін ведеться різностороння підготовка майбутніх вчителів початкової школи до роботи з дітьми, що мають порушення мовлення; у процесі науково-дослідної та методичної роботи викладачів кафедри (написання монографій, наукових статей, участь у міжнародних та всеукраїнських науково-практичних конференціях; видання методичних рекомендацій та посібників); у процесі виховної роботи кафедри з ознайомлення здобувачів з проблемами людей з інвалідністю, виховання у майбутніх вчителів емпатії та чутливого ставлення до учнів з особливими освітніми потребами (кураторські години, факультетські та загально університетські заходи, присвячені цій проблематиці).
The article analyzes specific aspects of preparing teachers for work in an inclusive educational environment. It explores the issue of developing inclusive competence in future primary school teachers based on the experience of the Department of Theory and Methods of Teaching Natural and Mathematical Disciplines in Preschool, Primary, and Special Education at G.S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University. The following directions for developing inclusive competence in higher education students are highlighted: during the teaching of mandatory subjects, where students become familiar with the characteristics of children with special educational needs according to nosologies (intellectual development disorders, hearing impairments, autism spectrum disorders, visual impairments, musculoskeletal disorders, hyperactive children), they acquire skills in organizing and teaching students from these educational fields, such as "Mathematics," "I Explore the World," "Design and Technology" in inclusive classrooms. Differentiated preparation of future primary school teachers for working with children with speech impairments is conducted during the teaching of elective disciplines. The faculty's scientific research and methodological work (writing monographs, scientific articles, participation in international and all-Ukrainian scientific-practical conferences, publication of methodological recommendations and manuals) also contribute to the development of inclusive competence. The department's educational work focuses on familiarizing students with the issues faced by people with disabilities and fostering empathy and a sensitive attitude towards students with special educational needs through curatorial hours, faculty and university-wide events dedicated to this topic.