Успішне вирішення проблеми якісної підготовки майбутніх учителів природничих спеціальностей у закладах вищої світи передбачає активізацію педагогічних зусиль за низкою напрямків, найважливішим з яких є індивідуалізація та диференціація процесу навчання. Пристосування форм та методів педагогічного впливу до індивідуальних особливостей та потреб майбутніх учителів природничих спеціальностей необхідно для того, щоб забезпечити запроєктований рівень особистісного та професійного розвитку випускника вищої школи. У цьому сенсі індивідуальний та диференційований підходи у навчанні створюють найсприятливіші можливості для розвитку пізнавальних сил, активності, професійних умінь та навичок, нахилів та обдарувань кожного студента. Диференційована та індивідуалізована підготовка майбутніх учителів природничих спеціальностей передбачає узагальнення теоретико-методологічних положень процесу професійної підготовки в єдності процесів індивідуалізації та диференціації, на основі яких уможливлюється формулювання принципів організації освітнього процесу, а також пошук механізмів перетворення педагогічної дійсності, розробка інноваційних моделей розвитку професійної освіти, технологій та механізмів їхньої реалізації. Диференційована та індивідуалізована підготовка майбутніх учителів природничих спеціальностей є однією з найпродуктивніших технологій у сучасній вищій школі, оскільки формує навички комплексного використання знань; виробляє раціональні шляхи вирішення складних завдань, що унеможливлюють еклектичність та вузькоемпіричну спрямованість; розвиває новий спосіб мислення, вміння бачити загальне у приватному та приватне аналізувати з позицій загального; значно активізує навчальну діяльність студентів.
A successful solution to the problem of high-quality training of future teachers of natural sciences in institutions of higher learning involves the activation of pedagogical efforts in a number of directions, the most important of which is the individualization and differentiation of the learning process. Adapting the forms and methods of pedagogical influence to the individual characteristics and needs of future teachers of natural sciences is necessary in order to ensure the projected level of personal and professional development of a graduate of a higher school. In this sense, individual and differentiated approaches to education create the most favorable opportunities for the development of cognitive powers, activity, professional abilities and skills, inclinations and talents of each student. Differentiated and individualized training of future teachers of natural sciences involves the generalization of the theoretical and methodological provisions of the process of professional training in the unity of the processes of individualization and differentiation, on the basis of which it is possible to formulate the principles of the organization of the educational process, as well as the search for mechanisms for the transformation of pedagogical reality, the development of innovative models of the development of professional education, technologies and mechanisms of their implementation. Differentiated and individualized training of future teachers of natural sciences is one of the most productive technologies in modern higher education, as it forms skills in the complex use of knowledge; develops rational ways of solving complex tasks, which make eclecticism and narrowly empirical orientation impossible; develops a new way of thinking, the ability to see the general in the private and to analyze the private from the standpoint of the general; significantly activates the educational activity of students.