У статті здійснено історіографічний аналіз досліджень, у яких розкриваються історія становлення та розвитку освіти національних меншин на Єлисаветградщині у другій половині ХІХ – на початку ХХ століття. Виокремленні ключові аспекти вивчення проблем у сучасній теорії наукового знання. Встановлено, що на сучасному етапі значно зріс інтерес науковців як до освіти національних меншин загалом, так і до особливостей розвитку окремих навчальних закладів для національних меншин на Єлисаветградщині. Науковці прагнуть більш об’єктивно оцінити здобутки у сфері освіти національних меншин в краї, що пов’язано з відкритістю архівів і доступністю нових джерел. Виявлено, що вагому цінність для розуміння специфіки регіональних ознак освіти національних меншин досліджуваного періоду мають дисертаційні та монографічні дослідження, які стали основним інформативним джерелом реконструкції історіографічного процесу з нагромадження наукових знань щодо історії становлення та розвитку освіти національних меншин на Єлисаветградщині в означений період. Нечисленні наукові дослідження сучасних учених (О. Акімкіна, О. Філоненко, М. Литвиненко, С. Якименко та ін.), у яких розкрито зміст, методи і форми організації навчально-виховного процесу в навчальних закладах Єлисаветградщини для національних меншин засвідчують, що вони вирізнялася серед інших освітніх закладів краю оригінальними підходами до організації навчально-виховного процесу, прекрасним підбором висококваліфікованих педагогів та класних наставників, користувалися певною свободою творчості при виборі методів та прийомів навчання та виховання. Встановлено, що цілісна історія розвитку освіти національних меншин на Єлисаветградщині у другій половині ХІХ – на початку ХХ століття ще належно не висвітлена в історіографії. Подальшого розвитку набули аналіз і систематизація досліджень з даної проблеми.
The article carries out a historiographical analysis of studies that reveal the history of the formation and development of the education of national minorities in the Yelisavetgrad region in the second half of the 19th and early 20th centuries. The key aspects of the study of problems in the modern theory of scientific knowledge are highlighted. It has been established that at the present stage, the interest of scientists has significantly increased both in the education of national minorities in general, and in the specifics of the development of individual educational institutions for national minorities in the Yelisavetgrad region. Scientists strive to more objectively assess achievements in the field of education of national minorities in the region, which is connected with the openness of archives and the availability of new sources. It was found that dissertations and monographic studies, which became the main informative source for the reconstruction of the historiographical process of accumulating scientific knowledge about the history of the formation and development of the education of national minorities in the Yelisavetgrad region in the specified period, are of great value for understanding the specifics of the regional features of the education of national minorities in the studied period. The few scientific studies of modern scientists (O. Akimkina, O. Filonenko, M. Lytvynenko, S. Yakymenko etc.), in which the content, methods and forms of organization of the educational process in Yelisavetgrad region educational institutions for national minorities are revealed, testify that they stood out among other educational institutions of the region with original approaches to the organization of the educational process, an excellent selection of highly qualified teachers and class mentors, enjoyed a certain freedom of creativity when choosing methods and methods of education and upbringing. It was established that the integral history of the development of education of national minorities on Yelisavetgrad region in the second half of the 19th – at the beginning of the 20th century has not yet been properly covered in historiography. The analysis and systematization of research on this problem gained further development.