Digital Repository
Dragomanov
Ukrainian State University

Формувальне оцінювання результатів навчання учнів на уроках фізичної культури в Новій українській школі

ISSN: 2310-8290

Show simple item record

dc.contributor.author Ярмощук, О. О.
dc.contributor.author Василюк, В. М.
dc.contributor.author Григорович, О. С.
dc.date.accessioned 2023-10-12T07:50:48Z
dc.date.available 2023-10-12T07:50:48Z
dc.date.issued 2023
dc.identifier.citation Ярмощук, О. О. Формувальне оцінювання результатів навчання учнів на уроках фізичної культури в Новій українській школі / О. О. Ярмощук, В. М. Василюк, О. С. Григорович // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць / За ред. О. В. Тимошенка. - Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2023. – Вип. 6 (166). – С. 192-197. uk
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/42479
dc.description.abstract У роботі було проаналізовано сучасні методичні підходи до оцінювання навчальних досягнень учнів на уроках фізичної культури в Новій українській школі на різних етапах навчання. Виявлено основні детермінанти діяльності вчителя фізичної культури щодо організації формувального оцінювання. Обґрунтовано методики технік формувального оцінювання. Крім того в процесі роботи було виявлено, що бар'єрами на шляху до більш широкого застосування формувального оцінювання є: розбіжність між формувальним оцінюванням та підсумковими тестами, які покликані забезпечити підзвітність шкіл щодо навчальних досягнень учнів; відсутність узгодженості між оцінюванням та оцінкою на шкільному та класному рівнях та упередження що формувальне оцінювання є занадто ресурсномістким і трудомістким, щоб бути практичним. uk
dc.description.abstract The thesis analysed modern methodical approaches to the assessment of educational achievements of students in physical education lessons at the New Ukrainian School at various stages of education. The main determinants had identified of the activity of the physical culture teacher in relation to the organization of formative assessment Furthermore, in the process of work, it had found that the barriers to the wider use of formative assessment are: the discrepancy between formative assessment and final tests, which are designed to ensure the accountability of schools regarding the educational achievements of students; the lack of consistency between assessment and evaluation at the school and classroom levels and the perception that formative assessment is too resource-intensive and time-consuming to be practical. The methodology of formative assessment techniques is justified. Assessment in physical education is carried out in the following areas: cognitive domain - what students know and understand; health-related physical fitness - improvement of physical fitness levels; psychomotor skills - what students can do and perform; affective domain - attitudes and beliefs towards the subject. It is noted that assessment in the affective domain involves: identifying behaviors; communicating actions (indicators) that are acceptable for students to meet the expectations regarding the assessed characteristics/behavior; using checklists, rating scales, journals, event records, exit slips, written tests. General behavioral characteristics include: effort (willingness to participate); fair play (sportsmanship); readiness to cooperate (teamwork). These characteristics may have different significance for different individuals, so it is the teacher who decides which characteristics/behaviors are most important for the lessons. uk
dc.language.iso uk_UA uk
dc.publisher Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова uk
dc.subject формувальне оцінювання uk
dc.subject навчання uk
dc.subject нова українська школа uk
dc.subject урок фізичної культури uk
dc.subject formative assessment uk
dc.subject training uk
dc.subject New Ukrainian School uk
dc.subject physical education lesson uk
dc.title Формувальне оцінювання результатів навчання учнів на уроках фізичної культури в Новій українській школі uk
dc.title.alternative Formative assessment of children's learning results in physical culture lessons in New Ukrainian School uk
dc.type Article uk
dc.identifier.udc УДК 373.3.091.26:796/799(07)
dc.identifier.doi 10.31392/NPU-nc.series15.2023.6(166).41


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Links Collection

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics