У статті науково обґрунтовані та представлені найоптимальніший зміст та організаційні особливості оздоровчо-рекреаційних занять з елементами спортивних танців для дітей дошкільного віку. Для досягнення поставленої мети були використані такі методи дослідження: теоретичний аналіз спеціальної науково-методичної літератури та документальних матеріалів, фізіологічні методи дослідження, статистична обробка отриманих даних. В досліджені взяли участь 24 дитини дошкільного віку: хлопчики і дівчатка 5-6 років, які займаються спортивними танцями. За допомогою статистичної обраних методів дослідження було визначено та представлено структуру та зміст оздоровчо-рекреаційних занять з елементами спортивних танців для дітей дошкільного віку, та визначено вплив занять на функціональні можливості організму дитини. В результаті дослідження було представлено організаційно-методичні вказівки до оздоровчо-рекреаційних занять з елементами спортивних танців для дітей дошкільного віку та визначено вплив запропонованої фітнес-програми на функціональний стан дітей дошкільного віку.
The article scientifically substantiates and presents the most optimal content and organizational features of health-improving and recreational classes with elements of sports dances for preschool children. The article also shows the validity of the research methods carried out, their adequacy in relation to the object, subject, purpose and objectives of the work. The developed organizational and methodological guidelines for dance fitness classes for preschool children were aimed at acquiring primary knowledge about the content, rhythms, features of sports dances and the study of basic steps, focused on the child, taking into account his interests, aimed at a harmonious comprehensive education of a creative person. The effectiveness of the developed structure of fitness classes was determined using physiological research methods. To achieve this goal, the following research methods were used: theoretical analysis of Special Scientific and methodological literature and documentary materials, physiological research methods, statistical processing of the obtained data. The study involved 24 preschool-age children: boys and girls aged 5-6 years who are engaged in sports dancing. With the help of statistical selected research methods, the structure and content of health-improving and recreational classes with elements of sports dances for preschool children were determined and the impact of classes on the functional capabilities of the child's body was determined. As a result of the study, organizational and methodological guidelines for health and Recreation Classes with elements of sports dances for preschool children were presented and the influence of the proposed fitness program on the functional state of preschool children was determined.