У статті здійснено теоретичний аналіз та узагальнення науково-методичних підходів і методик корекції психомоторного розвитку дітей дошкільного віку з розладами аутистичного спектру (РАС). Розкрито взаємозв’язок рухової діяльності аутистичних дітей з іншими видами діяльності – інтелектуальною, мовленнєвою й емоційною; систематизовано засоби, методи корекції рухової діяльності та поведінки даного контингенту дітей. Теоретично обґрунтовано необхідність і важливість вирішення завдань корекції та розвитку рухової діяльності аутистичних дітей із врахуванням особливостей їхнього психофізичного розвитку. Встановлено, що для успішної корекції психомоторного розвитку, соціалізації дітей-аутистів, потрібна поступовість, наполегливість, співпраця з батьками, використання комплексного, корекційно-розвивального, сенсорно-перцептивного, еклектичного, поведінкового, варіативного й індивідуального підходів до кожної дитини-аутиста. З’ясовано, що до основних засобів корекції психомоторного розвитку дітей із РАС відносяться: рухливі та сенсорні ігри, імітаційні та гімнастичні вправи, вправи ЛФК, що спрямовані на розвиток великої та дрібної моторики, координаційних і силових здібностей, а також вправи на міжкульову взаємодію, плавання і масаж; до основних методів корекції психомоторного розвитку – метод раннього втручання, метод імітації, тандем-метод та ігровий метод.
The article is based on the study of scientific and methodological literature, pedagogical observations and own experience of working with autistic children, theoretical analysis and generalization of scientific and methodological approaches and methods of correction of psychomotor development of preschool children with autism spectrum disorders, which manifest themselves in early childhood and are considered one of the most severe disorders of psychophysical development of this category of children, are carried out.
It is noted that the activities aimed at correcting psychomotor development are quite specific and diverse, have a certain evidence base and affect the process of socialization of autistic children. On this basis, the article reveals the relationship between the motor activity of autistic children and other types of activity - intellectual, speech and emotional; systematizes the means and methods of correction of motor activity and behavior of this contingent of children. The necessity and importance of solving the problems of correction and development of motor activity of autistic children, taking into account the peculiarities of their psychophysical development, are theoretically substantiated. Based on the experience of researchers on this issue, the approaches, means and methods that should be taken into account when developing correctional programs for this contingent of children are identified. It has been established that successful correction of psychomotor development and socialization of autistic children requires gradualness, perseverance, cooperation with parents, and the use of a comprehensive, correctional and developmental, sensory and perceptual, eclectic, behavioral, variable and individual approach to each autistic child. It has been found that the main means of correcting the psychomotor development of children with autism spectrum disorders include: outdoor and sensory games, imitation and gymnastic exercises, exercise therapy exercises aimed at developing gross and fine motor skills, coordination and strength abilities, as well as exercises for intercortical interaction, swimming and massage; the main methods of correcting psychomotor development are the method of early intervention, the method of imitation, the tandem method and the game method.