Навчання у закладах вищої освіти характеризується інтелектуальним напруженням та зниженням рівня рухової активності у здобувачів. Фізична діяльність сприяє зміцненню здоров’я, поліпшенню функціонального стану серцево-судинної, дихальної, травної, нервової систем; підвищенню рівня фізичної підготовленості та працездатності, забезпеченню різностороннього гармонійного розвитку у студентської молоді. Дефіцит фізичної активності негативно впливає на стан здоров’я, рівень фізичного розвитку та фізичної підготовленості і працездатності у здобувачів вищої освіти. Мета дослідження: надати засоби та методи збільшення обсягу рухової активності у здобувачів вищої освіти та розкрити їх ефективність. Результати дослідження. Запропоновано засоби та методи підвищення рівня рухової активності у здобувачів вищої освіти в умовах дистанційної освіти та розкрито їх ефективність.
Висновки. Одними з найбільш ефективних засобів підвищення рівня рухової активності в умовах дистанційного навчання у здобувачів закладів вищої освіти є аеробіка, атлетизм, бадмінтон, настільний теніс, теніс, ритмічна гімнастика. Систематичні заняття даними видами рухової активності сприяють зміцненню здоров’я; поліпшенню функціонального стану систем та аналізаторів, удосконаленню фізичного розвитку; підвищенню рівня фізичної підготовленості та працездатності.
Studying in the higher education institutions is characterised by intellectual stress and a decrease in the level of the physical activity in the applicants. Physical activity contributes to health promotion, improvement of the functional state of the cardiovascular, respiratory, digestive, and nervous systems; raising the level of the physical fitness and performance, and ensuring the diverse and the harmonious development of the student youth.
The lack of the physical activity has a negative impact on health, physical development, the physical fitness and the performance in the applicants of the higher education.
The purpose of the study: to provide means and methods for increasing the amount of the physical activity in the applicants of the higher education and to reveal their effectiveness.
Results of the study. The means and methods of increasing the level of motor activity in the applicants of the higher education in the conditions of distance education are proposed and their effectiveness is revealed. Conclusions. Aerobics, athletics, badminton, table tennis, tennis, and rhythmic gymnastics are among the most effective means of increasing the level of physical activity in distance learning in the applicants of the higher education institutions. The systematic training in these types of the physical activity helps to improve health; improve the functional state of the systems and the analysers, joint mobility and spinal flexibility; improve physical development; increase the level of physical fitness and performance; create favourable conditions for the central nervous system; normalise nervous processes and blood pressure; and adapt to environmental stressors in students.