У дисертації проаналізовано концептуальні основи педагогічної аксіології як базису ціннісної освіти сучасного вчителя з позицій розгляду духовних пріоритетів у структурі особистісних орієнтацій. Визначені ціннісні орієнтації сучасного педагога з виділенням рівнів функціонування аксіологічної площини як орієнтиру для виявлення динаміки розвитку ціннісних основ особистості. Також розглянуто функції та низку принципів педагогічної аксіології та розроблено концептуальні основи педагогічної аксіології як науки про цінності освіти, аналізуються проблеми сучасної професійно-педагогічної освіти, доведено що, аксіосфера сучасного вчителя – це унікальна духовна освіта, що включає ціннісні орієнтації, які забезпечують самозбереження людини в просторі і в часі.
The results of the investigation are being defended, during which the conceptual foundations of pedagogical axiology were analyzed as a basis of an evaluative education of a modern teacher from the point of view of the spiritual priorities in the structure of personal orientations. The evaluative orientations are defined with the distinction of the levels of the functioning of an axiological space as a landmark for detection of a development’s dynamics of the valuable personal basis. Also the functions and the set of principles of pedagogical axiology were studied and the conceptual basis of pedagogical axiology as a science about the values of education was developed. The problems of the modern professional pedagogical education is being analyzed, and it is proved that the modern teacher’s axiosphere– is the unique spiritual education which includes valuable orientations which provide the self-preservation of human in space and time.