ISSN: 2310-8290
Показати скорочений опис матеріалу
dc.contributor.author | Проценко, А. А. | |
dc.contributor.author | Гарбар, Д. О. | |
dc.date.accessioned | 2023-10-06T12:54:32Z | |
dc.date.available | 2023-10-06T12:54:32Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Проценко, А. А. Фахова підготовка майбутніх вчителів фізичної культури у закладах вищої освіти як актуальна проблема сучасної науки та освітньої практики / А. А. Проценко, Д. О. Гарбар // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць / За ред. О. В. Тимошенка. - Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2023. – Вип. 9 (169). – С. 135-139. | uk |
dc.identifier.uri | http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/42351 | |
dc.description.abstract | Мета – теоретичному обґрунтувати фахову підготовку майбутніх вчителів фізичної культури у ЗВО як актуальної проблеми сучасної науки та освітньої практики. Методи дослідження: теоретичний аналіз науково-методичної літератури та нормативних документів, аналізу, синтезу та узагальнення. Результати: У дослідженні визначено аспекти, які впливають на якість фізичного виховання та його вплив на загальний розвиток студентів як складової професійної підготовки майбутніх вчителів фізичної культури в ЗВО. Згідно наукових розвідок означено структуру професійної компетентності вчителя фізичної культури. Визначено основні причини актуальності фахової підготовки майбутніх вчителів фізичної культури. Виокремлено ключові фахові компетенції майбутніх вчителів фізичної культури. Висновки. Професійна підготовка майбутніх вчителів фізичної культури в закладах вищої освіти передбачає підготовку педагогів, які добре володіли сучасними педагогічними методами, інтеграцією технологій, інклюзивністю, спортивною наукою та психологією. Саме таким чином, підготовка майбутніх вчителів фізичної культури у закладах вищої освіти має вирішальне значення для забезпечення високої якості фізичного виховання для молодого покоління. | uk |
dc.description.abstract | The aim of the research is to theoretically substantiate the professional training of future physical education teachers in higher education institutions as a relevant problem of modern science and educational practice. Research methods: theoretical analysis of scientific and methodological literature and normative documents, analysis, synthesis, and generalization. Results: The study identifies aspects that influence the quality of physical education and its impact on the overall development of students as a component of the professional training of future physical education teachers in higher education institutions. Key aspects include changes in the role of physical education in modern society and the incorporation of modern pedagogical methods and technologies into the education of the younger generation. According to scientific findings, the structure of professional competence of a physical education teacher is outlined. The main reasons for the relevance of professional training for future physical education teachers in contemporary science and practice are defined. Key professional competencies of future physical education teachers are highlighted: methodological, pedagogical, technical skills, adaptability to different conditions and individual needs of students, inclusiveness. Conclusions. The professional training of future physical education teachers in higher education institutions is a multifaceted problem that requires a comprehensive approach. It involves preparing educators who are well-versed in modern pedagogical methods, technology integration, inclusiveness, sports science, and psychology. By focusing on these aspects, educational institutions can ensure that future physical education teachers are adequately prepared to meet the growing needs of students and contribute to their overall development. Thus, the preparation of future physical education teachers in higher education institutions is crucial for ensuring high-quality physical education, promoting health, and fostering the physical development of the younger generation. Future research is needed to define the specific features of forming professional competencies for future physical education teachers. | uk |
dc.language.iso | uk_UA | uk |
dc.publisher | Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова | uk |
dc.subject | майбутні вчителі фізичної культури | uk |
dc.subject | компетентність | uk |
dc.subject | підготовка | uk |
dc.subject | future physical education teachers | uk |
dc.subject | competence | uk |
dc.subject | training | uk |
dc.title | Фахова підготовка майбутніх вчителів фізичної культури у закладах вищої освіти як актуальна проблема сучасної науки та освітньої практики | uk |
dc.title.alternative | Professional training of future physical education teachers in higher education institutions as a relevant issue of modern science and educational practice | uk |
dc.type | Article | uk |
dc.identifier.udc | 371.147.091.31 | |
dc.identifier.doi | 10.31392/NPU-nc.series15.2023.9(169).29 |