Навчання плавання у всіх цивілізованих країнах світу вирішує завдання державного значення. Актуальним є навчання плавання саме молодших школярів: як одного з основних здоров’язбережувальних засобів; основного дієвого чинника щодо запобігання нещасних випадків на воді. Мета дослідження полягала в експериментальному обґрунтуванні ефективності формування навички плавання у дітей молодшого шкільного віку на основі програмування. Методи дослідження: теоретичний аналіз, тестування, педагогічний експеримент, методи математичного аналізу та статистики. У статті представлено розроблену алгоритмізовану програму навчання плавання молодших школярів в умовах оздоровчого табору, що умовно розподілена на три етапи відповідно до етапів формування рухового вміння. Отримані, наприкінці табірної зміни, результати тестування та показник коефіцієнта навченості (0,80), який збільшився на 0,30 одиниці, свідчать про ефективність впровадження авторської алгоритмізованої програми навчання плаванню, що забезпечило досягнення поставленої мети. Дослідження не вичерпує всіх аспектів проблеми навчання плавання молодших школярів. Подальші наукові пошуки можуть відбуватися в площині визначення основних передумов ефективного формування навички плавання дітей молодшого шкільного віку у відкритих водоймах.
Teaching swimming in all civilized countries of the world solves tasks of national importance. It is relevant to teach swimming especially to younger schoolchildren: as one of the main means of preserving health; the main effective factor in preventing accidents on the water. The purpose of the study was to experimentally substantiate the effectiveness of the formation of swimming skills in children of primary school age based on programming. Research methods: theoretical analysis, testing, pedagogical experiment, methods of mathematical analysis and statistics. The research was conducted at educational and training swimming classes on the basis of the summer health camp "Red Sails" (Skadovsk) in the summer of 2020. The camp shift lasted 14 days. 15 people (9 girls and 6 boys) aged 8-9 took part in the study. The article presents a developed algorithmic program for teaching swimming to younger schoolchildren in the conditions of a health camp, which is conventionally divided into three stages according to the stages of motor skill formation. At the end of the camp shift, the test results and the learning coefficient indicator (0.80), which increased by 0.30 units, testify to the effectiveness of the implementation of the author's algorithmized swimming training program, which ensured the achievement of the set goal. The research does not exhaust all aspects of the problem of teaching swimming to younger schoolchildren. Further scientific research can take place in the field of determining the main prerequisites for the effective formation of swimming skills of children of primary school age in open water bodies