В сучасних умовах успішність фізичного виховання у закладах освіти залежить від поєднання різних підходів, які є ефективними при вирішенні конкретних завдань в процесі розвитку здоров’язбережувальної компетенції здобувачів середньої освіти. У статті розглянуто проблему мотиваційно-ціннісного ставлення дітей середнього шкільного віку до фізкультурно-оздоровчих занять під час військового стану, що є досить актуальним з огляду на інтенсивне реформування освітньої галузі країни. Особливу увагу приділено рівню мотивації з метою визначення провідних мотивів і інтересів, що спонукають дітей до занять фізичною культурою і спортом. Досліджено літературні джерела з даної тематики, визначено питання, які недостатньо висвітлені в сучасній спеціалізованій літературі. Проведено анкетування-опитування щодо мотивації школярів до спортивних занять та на основі опитування визначено рівень мотиваційного ставлення дітей до фізкультурно-оздоровчих занять.
In modern conditions, the success of physical education in educational institutions depends on a combination of different approache that are effective in solving specific tasks in the process of developing the health-saving competence of students of secondary education. In the article the problem of the motivational-valued relation of children of middle school age is considered to athletic-health employments during the martial law period, which is a topical issue in view of the intensive reformation of the country's educational sector. The special attention is spared to the level of motivation with the purpose of determination of leading reasons and interests that induce children to engaging in a physical culture and sport. Literary sources are investigational on this subjects, questions that is lighted not enough up in the modern specialized literature are certain. Questionnaire-questioning is conducted in relation to motivation of schoolchildren to sport employments and on the basis of questioning the level of motivational relation of children is certain to athletic-health employments.